De kosten van een elektrische auto zijn gestegen: die is per kilometer inmiddels duurder dan een benzineauto.
21-3-2025
Bovag: zonder subsidie stort verkoop elektrische auto in
Van een onzer correspondenten.
Zonder subsidie stort de verkoop van elektrische auto’s dit jaar in, waarschuwt branchevereniging Bovag. Het aandeel van stekkerauto’s in de totale verkoop is al teruggelopen naar 23%.
Bovag heeft het met name over de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren en niet over zakelijke lease. Cijfers van de EV Monitor laten zien dat begin vorig jaar nog 32% van alle zelf aangeschafte nieuwe auto’s elektrisch was. Eind vorig jaar stond dat aandeel op 26% en in februari daalde dat verder naar 23%.
De kosten van een elektrische auto zijn gestegen: die is per kilometer inmiddels duurder dan een benzineauto. Dit jaar is de aankoopsubsidie afgeschaft en ook voor elektrische auto’s moet nu motorrijtuigenbelasting worden betaald. Bovendien denken veel mensen dat de prijzen zullen gaan dalen: ze wachten dus nog met een aankoop.
Bovag-voorzitter Peter Niesink pleit in Het Parool voor meer zekerheid over de motorrijtuigenbelasting. ‘De aankoopsubsidie is te snel afgeschaft, die moet voor tweedehands auto’s terugkeren. We zitten nog in de aanloopfase met elektrische auto’s en dan kun je subsidies niet zo snel afbouwen. We zijn nog geen Noorwegen, waar iedereen elektrisch koopt. Bovendien is die Noorse automarkt ook zwaar gesubsidieerd.’ Verder vindt Niesink dat de belasting op elektriciteit ook omlaag moet en dat de hogere motorrijtuigenbelasting voor EV’s aangepast moet worden.
Tweedehands Tesla’s verdwijnen over de grens.
Ook de tweedehands elektrische auto staat langer in de showroom en worden vaak uiteindelijk in het buitenland verkocht. In 2023 kwamen er netto nog 9.000 gebruikte EV’s het land binnen, vorig jaar was er een netto-export van 6.000 exemplaren. Dat is een gevolg van het subsidiebeleid van de afgelopen jaren, dat vooral goed was voor de portemonnee van de zakelijke rijder met een grote leaseauto. Die contracten zijn nu afgelopen, maar tweedehandskopers zitten er niet op te wachten om met eigen geld grote EV’s als een Tesla S aan te schaffen. Er is juist een tekort aan kleinere elektrische auto’s.
De zakelijke markt heeft geen last van problemen rond hoge aanschafkosten: 53% van de nieuwe leaseauto’s was vorig jaar elektrisch. De bijtelling voor een EV is dit jaar nog lager dan voor een auto op brandstof. Bovag denkt dat ook een mogelijke EU-brede plicht om elektrisch te rijden voor de zakelijke markt een rol speelt.
***
Bron hier.
***
2 reacties :
De gebruiscijfers van de diverse merken elektrische auto's in de advertenties kennen geen grenzen, maar dat is dan ook bedriegerij. Ga maar na, een accupakket weegt nogal wat en iedereen begrijpt dat hoe hoger het gewicht het benzine gebruik en in geval van een elektrische auto het de elektra verbruik hoger wordt. Een elektr. auto van 2200 kg verbruikt meer kilowatts per kilometer, in geval van een Landrover van 2200 kg is het Kw verbruik 1Kw per 2,1 km. Op benzine 1 : 12, de rest is eenvoudig uit te rekenen. Heb je geen laadpaal voor de deur dan ben je verplicht naar een laadpaal elders te rijden. Elektra thuis kost ongeveer €0,25, bij een laadpaal ruim het dubbele, langs de snelweg nog veel meer. Zonnepanelen zijn ook geen optie meer, die haal je er nooit meer uit. Daarom komen ze nu met Thuisaccu's a €500,00 a €750,0 per Kw en dat wordt een dure grap, ook al omdat in de winter de zonnepanelen hoegenaamd niets opleveren. Als binnen niet al te lange tijd veel mensen toch overstappen verzinnen ze wel weer wat nieuws om ook thuisaccu's te belasten. Alles wat wordt gesubsidieerd word betaald door de massa terwijl slechts enkelen het zich kunnen veroorloven.
Als iets gesubsidieerd moet worden, is het onder normale economische omstandigheden niet levensvatbaar. Kappen dus met dat geld rondpomp circuit.
Een reactie posten