Aankoopsubsidie EV houdt op te bestaan
17-12-2024
AD: Overheid melkt heilige koe volgend jaar verder uit. Dit zijn de bedragen
Van een onzer correspondenten.
Wegvallende subsidies, aangepaste CO2-tabellen en wegenbelasting voor elektrische auto’s: de auto is ook volgend jaar voor de schatkist van de Nederlandse overheid een belangrijke inkomstenbron. Dit gaat er volgend jaar veranderen. AD bracht het in kaart.
Ooit was de prijs van de auto de basis, maar tegenwoordig is de bpm geheel gebaseerd op de CO2-uitstoot: Bpm fors omhoog
Bpm is de afkorting voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Je betaalt die bij aanschaf van een nieuwe auto of bij het importeren van een gebruikte auto. Ooit was de prijs van de auto de basis, maar tegenwoordig is de bpm geheel gebaseerd op de CO2-uitstoot. CO2 is een structureel onderdeel van de verbranding van benzine. Hoe zuiniger je auto, hoe minder CO2 hij uitstoot. Dit jaar zijn auto’s die 0 gram CO2 uitstoten nog vrijgesteld van bpm. Dat zijn volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof.
Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor geldt een starttarief van 440 euro. Daarboven geldt een bedrag per gram CO2 per kilometer, dat exponentieel oploopt in vijf schijven. Volgend jaar komt er een nieuwe vaste voet (starttarief) van 667 euro voor de bpm. Die geldt dan voor het eerst ook voor elektrische auto’s.
Voor benzine- en dieselauto’s loopt de bpm bovenop die 667 euro snel op. De gram-tabellen worden namelijk elk jaar aangepast aan de steeds zuiniger rijdende auto’s, maar in de praktijk is daar de rek wel uit. Zo zit een Kia Picanto van krap 23.000 euro tegenwoordig al op 4400 euro bpm, terwijl dat toch een kleine, zuinige auto is, schrijft het AD.
Sinds de komst van de plug-in hybride auto worden we geconfronteerd met fictieve fabrieksopgaves van de CO2-emissie. Het daadwerkelijke verbruik van een plug-in hybride (PHEV) is immers volledig afhankelijk van de gebruiker. Hoe vaak staat zo’n auto aan de laadpaal en hoe vaak wordt er op benzine gereden? De CO2-uitstoot kan in theorie 0 zijn, als er alleen mee op stroom wordt gereden. Maar het kan net zo goed het tienvoudige van de theoretische waarde zijn, als er simpelweg nooit wordt opgeladen.
Alles is dus mogelijk, en juist dat maakt het vrijwel onmogelijk om tot een redelijke officiële CO2-uitstoot te komen voor zo’n Plug-in Hybrid Electric Vehicle. De huidige meting was behoorlijk arbitrair en leidde tot rare scores als 39 g CO2/km. De meting wordt nu aangepast en vanaf 1 januari gelden nieuwe regels. De ‘papieren’ uitstoot van een plug-in gaat daardoor fors omhoog, ook al verandert er niets aan de auto’s in kwestie.
Ook wegenbelasting voor elektrische auto’s
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb), kortweg vaak wegenbelasting genoemd, is afhankelijk van het gewicht van de auto. En er zijn aparte categorieën voor benzine- en dieselauto’s. Elektrische auto’s (EV’s) waren tot nu toe vrijgesteld van de mrb, maar daar komt in 2025 verandering in. Wel geldt dan nog een korting van 75 procent, omdat (schonere) elektrische auto’s zwaarder zijn dan vergelijkbare modellen met een brandstofmotor.
Vervolgens zou de korting vanaf 2026 omlaag gaan naar 40 procent, maar het kabinet heeft dat op het laatste moment aangepast naar 25 procent omdat de korting de staatskas anders toch wel erg veel geld zou gaan kosten. Vanaf 2030 geldt ook voor elektrische auto’s het volledige tarief. Vanwege hun hoge gewicht ga je dan dus meer betalen voor je elektrische auto dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Aankoopsubsidie EV houdt op te bestaan
De inmiddels welbekende Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) komt volgend jaar te vervallen. De nieuwe regering ziet er geen brood meer in om kopers van een nieuwe of gebruikte elektrische auto te belonen met subsidie. Bovendien is de subsidiepot voor nieuwe EV’s voor dit jaar al leeg. Voor elektrische occasions is er nog wel geld. Om precies te zijn kun je tot vrijdag 27 december om 12.00 uur nog 2000 euro subsidie aanvragen als je deze maand nog een gebruikte EV koopt.
***
Zie voor het gehele, uitgebreide artikel (niet achter betaalmuur) in het AD hier.
***
1 reacties :
Linksom of rechtsom, iedere Regering blijft de burgers bestelen. Uiteraard moeten de tientallen miljarden kostende immigratie door kunnen gaan.
Autochtoon Nederland betaalt verplicht wel voor de honderdduizenden gelukzoekers en later hun nareizende vrouwen (uiteraard meer dan 1 vrouw per gelukzoeker) en kinderen.
Een reactie posten