Van een onzer correspondenten.

De verkoop van nieuwe bestelbusjes is fors toegenomen, maar de verkoop van elektrische busjes steeg niet mee.

Vooral dieselbusjes, waar Utrecht en Amersfoort vanaf willen, waren populair dit jaar.

Vorige week werd bekend dat de Tweede Kamer de invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens wil uitstellen. Veertien gemeenten, waaronder Utrecht en Amersfoort willen ondanks de weerstand van Den Haag de zogeheten zero-emissiezones vanaf de jaarwisseling invoeren, waardoor de zogenaamde meest vervuilende bedrijfswagens niet meer welkom zijn.

Ook bij de bestelauto’s met een benzinemotor was een stijging te zien in registraties, van 44,4 procent. De registraties stegen van 1.090 in 2023 naar 1544 in 2024.


In de eerste negen maanden van het jaar zijn bijna 71.000 bestelbusjes verkocht, volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Dat is zo’n 32 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Van de verkochte busjes rijden er meer dan 60.000 op diesel.

Volkskrant: ‘Nieuwe dieselbussen stoten nog wel CO₂ uit, maar ook veel minder van de schadelijke stikstofoxiden. Daarmee helpt hun komst dus wel de gemiddelde luchtkwaliteit te verbeteren in steden.’


Het aantal elektrische busjes is ten opzichte van vorig jaar een fractie gedaald naar 7358 busjes. Ook zijn er iets minder hybride varianten verkocht. Vorig jaar was er wel nog sprake van een verdubbeling van het aantal verkochte elektrische bestelbusjes in Nederland. In de hele Europese Unie nam het aantal verkochte elektrische bestelbusjes in de eerste negen maanden van dit jaar af, signaleert ACEA. Het marktaandeel is omlaag gegaan van 7,1 procent vorig jaar naar 5,7 procent.

***

Bron o.a. hier.

***