FoMoCo leed een verlies van $ 58.391 per verkochte elektrische auto in het kwartaal.

Van Robert Bryce’s Substack.

Zijn elektrische voertuigen uit de gratie? Autofabrikanten herzien elektrificatiestrategieën na afnemende vraag.

Het megatieve EV-nieuws van Ford Motor Company houdt maar niet op. Onlangs meldde het bedrijf dat het $ 1,224 miljard verloor in zijn EV-bedrijf in het derde kwartaal. Begin oktober meldde het bedrijf dat de EV-verkoop “met 14,8 procent was gestegen ten opzichte van de beste verkoop ooit van 20.962 voertuigen.” Een eenvoudige deling laat dus zien dat de legendarische autofabrikant $ 58.391 verloor voor elke EV die het in het kwartaal verkocht.

De verliezen van het bedrijf op zijn EV-bedrijf, bekend als Model e, voor de eerste negen maanden van 2024 bedragen in totaal $ 3,7 miljard . Ter referentie: dat verlies van $ 3,7 miljard is gelijk aan de brutowinst (Ford noemt het EBIT, kort voor winst vóór rente en belastingen) die het maakte op Ford Blue, de divisie die voertuigen met verbrandingsmotor maakt.

EBIT voor de ICEV- en EV-lijnen van Ford voor de eerste drie kwartalen van 2024. Bron: Ford Motor Co.

Helaas zijn deze resultaten niet verrassend. Ford heeft de afgelopen twee jaar geld verloren aan elektrische voertuigen. Het bedrijf verloor $ 4,7 miljard aan elektrische voertuigen in 2023 en $ 2,2 miljard aan elektrische voertuigen in 2022. De cijfers van het derde kwartaal laten gewoonweg zien dat Fords leiderschap een kolossale blunder heeft gemaakt. CEO Jim Farley en zijn luitenants begrepen niet wat automobilisten willen kopen. Dat is een slechte zaak als je een van ’s werelds grootste autofabrikanten runt.

De verliezen van FoMoCo in het derde kwartaal worden openbaar gemaakt, slechts twee maanden nadat het bedrijf aankondigde dat het een geplande drie-rijige, volledig elektrische SUV zou schrappen. In augustus zei het bedrijf: “Met de prijs- en margecompressie hebben we besloten om onze product- en technologie-roadmap en industriële voetafdruk aan te passen om ons doel te bereiken om binnen de eerste 12 maanden na de lancering van alle nieuwe modellen een positieve EBIT te bereiken.”

Met andere woorden, Ford waarschuwde twee maanden geleden dat het de prijzen van zijn elektrische voertuigen moest verlagen en dat het derde kwartaal een stinker zou worden. En dat was het ook. Ook in augustus zei het bedrijf dat het een deel van zijn batterijproductie uit buitenlandse fabrieken naar locaties in de VS zou verplaatsen, zodat het in aanmerking zou komen voor meer federale subsidies die beschikbaar zijn onder de Inflation Reduction Act. Zoals ik hier vorig jaar meldde , streven Ford en andere autofabrikanten ernaar om tientallen miljarden dollars te innen via de 45X-belastingaftrek in de IRA voor het maken van batterijen in de VS. Ford bouwt bijvoorbeeld een batterijfabriek in Marshall, Michigan, waarvan verwacht wordt dat deze ongeveer 4.200 banen zal creëren. Volgens Good Jobs First kost elke baan in de nieuwe Ford-fabriek de belastingbetaler $ 3,4 miljoen.

Van Morningstar: “Zijn elektrische voertuigen kortgesloten? Autofabrikanten herzien elektrificatiestrategieën na afnemende vraag.

Hoewel Ford kan beweren dat de verkoop is toegenomen, zijn de fundamentele problemen op de EV-markt niet veranderd. Zoals hierboven te zien is, is het kredietbeoordelingsbureau Morningstar, dat 13 maanden geleden nog een enorme groei in EV’s voorspelde, nu negatief over de sector. In een rapport van 21 oktober getiteld “Zijn elektrische voertuigen uit de grate? Autofabrikanten herzien elektrificatiestrategieën na vertragende vraag” (registratie vereist) zei Morningstar dat de grote autofabrikanten, waaronder VW, Ford, GM en Mercedes, hun EV-plannen hebben uitgesteld of de geplande productie hebben teruggebracht vanwege zwakke verkopen. Morningstar merkte op dat hoewel sommige autofabrikanten, waaronder Ford, hun prijzen hebben verlaagd, dit hun winstgevendheid heeft geschaad. Het zegt ook dat met EV-verkopen “aan early adopters die nu schijnbaar uitgeput zijn, EV’s moeite hebben om het aanhoudende verkoopmomentum onder reguliere consumenten te behouden.”

Morningstar somde vervolgens de problemen op die elektrische voertuigen al tientallen jaren teisteren:

EV-bereiken blijven aanzienlijk beïnvloed door extreme weersomstandigheden, waarbij koud weer (d.w.z. onder 40 graden Fahrenheit) het bereik mogelijk met ongeveer 25% kan verminderen. Bezorgdheid over de EV-laadinfrastructuur wordt verergerd door de gebrekkige betrouwbaarheidsrecords van openbare EV-laadstations. Bovendien blijven de laadtijden, ondanks belangrijke ontwikkelingen in de afgelopen jaren, aanzienlijk langer dan de typische tijd die nodig is om een ​​conventioneel ICE-voertuig bij te tanken.

Bovendien kunnen eenmalige reparaties (met name met betrekking tot het EV-accupakket) buitensporig duur uitpakken, hoewel EV’s minder onderdelen hebben dan ICE-modellen en doorgaans minder onderhoud vereisen dan ICE-voertuigen. Dienovereenkomstig zijn verzekeringspremies voor EV’s in de meeste rechtsgebieden doorgaans hoger dan voor vergelijkbare ICE-voertuigen, voornamelijk vanwege de potentieel aanzienlijk hogere reparatiekosten.

Die alinea vat de EV-markt goed samen, met name wat betreft koud weer, laadinfrastructuur en laadtijden. (Zie dit verhaal op Hertz voor meer over de kwestie van reparatiekosten.) Al die problemen zijn al zichtbaar sinds de tijd van Edison. Dus waarom zagen Ford en de andere autofabrikanten dit debacle niet aankomen? Was het kuddegedrag? Reageerden ze op druk van de overheid? En zo ja, waarom hebben ze dan niet teruggevochten? Wat wisten ze over de vraag naar EV’s uit hun eigen marktonderzoek?

Dit is mijn voorspelling: over een paar jaar, nadat de autofabrikanten nog eens miljarden hebben verloren door hun misplaatste weddenschappen op elektrische voertuigen, zullen business schools en analisten zich precies dezelfde vragen stellen.

***
Bron hier.