De elektrische auto wordt gepresenteerd als “schoon”, omdat hij tijdens het rijden geen broeikasgassen uitstoot. Dit is een uiterst bekrompen visie op ecologie. Want als we alle CO2-uitstoot tellen, van de productie tot het ‘rebound-effect’ dat leidt tot een toenemend gebruik, zijn elektrische auto’s bij lange na niet zo schoon als sommigen beweren.

Zelfs met het slechtste vertrouwen ter wereld is het een onbetwistbaar feit dat niemand kan ontkennen dat de elektrische auto geen uitlaatgassen produceert. Maar vanaf daar en in koor uitroepen, zoals verlichte en uitgedroogde gelovigen op zoek naar een oase of de messias: “Ja, hier is eindelijk de schone auto”, is er een kloof. Toch is dit het dogma dat veel mensen ons willen doen geloven.

We zijn er niet tevreden mee om te zeggen dat de elektrische auto net iets minder vuil zou zijn dan de benzineauto, oh nee: we beweren dat hij ronduit en totaal ‘schoon’ zou zijn. De regering schermt met haar wens om “het Franse autopark te vernieuwen ten gunste van schone voertuigen”. Een toespraak die met name te vinden is op de site metropolegrandparis.fr, die u uitnodigt om “ een enkel subsidieaanvraagdossier in te dienen voor de aanschaf van een schoon voertuig” … Aankoophulp hier, gratis parkeren daar… , vanuit elke hoek wordt u aangemoedigd om uw duivelse benzinevoertuig te euthanaseren en deze te vervangen door een elektrisch voertuig dat bij de tijd past.

Het is waar dat een elektrische auto tijdens het rijden geen CO2 uitstoot. Er is dus minder sprake van wat wij ‘lokale vervuiling’ noemen. Maar als we echt over ecologie willen praten, hebben we een bredere visie nodig, zowel in tijd als in ruimte. Want het vuil op een auto beperkt zich niet tot wat er uit de uitlaat komt. Er moet rekening worden gehouden met de hele keten, van productie tot vernietiging. Vanuit deze invalshoek wordt het ingewikkeld en niet slechts een klein beetje.

Zet de hele keten weer in elkaar

Wat de ecologische balans van de elektrische auto zwaar belast, is in de eerste plaats de productie. Productie betekent energie, en dus CO2-uitstoot. Volgens de meeste schattingen kost het bouwen van een elektrische auto ongeveer twee keer zoveel CO2 als een thermische auto. Dit komt door batterijen, die vooral in China worden geproduceerd, met energie uit steenkool. Een beoordeling die Nicolas Meunier, auto-ingenieur, journalist bij het tijdschrift Challenge en auteur van het boek The Clean Car Scam (Hugo Doc), als volgt samenvat: “door te proberen de lokale vervuilende uitstoot te beperken, creëren we een belangrijkere uitstoot op de plaats van productie .

Hierbij moet de energie worden opgeteld die wordt gebruikt om de batterij op te laden. In tegenstelling tot wat de overheidspropaganda ons wil doen geloven, valt elektriciteit niet uit de lucht, dankzij de goede wil van een ecologisch welwillende fee. Om het te produceren heb je altijd een energiebron nodig. In Frankrijk komt het vooral uit kernenergie (we komen hier nog op terug), die geen CO2 uitstoot. Maar in landen als Duitsland en Polen wordt steenkool nog steeds veel gebruikt.