“Wij willen niet in de oorlog getrokken worden”: Hongarije blokkeert EU-plannen om extra militaire instructeurs naar de Oekraïne te sturen

• zaterdag 5 oktober 2024
  • Categorie: , ,
  • “Wij zijn er vast van overtuigd dat het sturen van instructeurs het risico van een escalatie vergroot”

“Wij willen niet in de oorlog getrokken worden”: Hongarije blokkeert EU-plannen om extra militaire instructeurs naar de Oekraïne te sturen

(Vertaling: E.J. Bron)

Hongarije heeft de nieuwste plannen van de Europese Unie geblokkeerd om extra militaire instructeurs naar de Oekraïne te sturen. Dat bevestigde de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó (foto). Volgens hem wil zijn land daarmee verhinderen dat het conflict verder escaleert.

Al sinds november 2022 voert de EU in het kader van de “European Union Military Assistance Mission” opleidingsprogramma´s voor Oekraïense soldaten in lidstaten uit, in het bijzonder in Polen. Hongarije zou echter noch personeel noch financiële middelen voor deze missie beschikbaar gesteld hebben en zou ook geen instructeurs naar de Oekraïne sturen, aldus de minister verder.

Szijjártó maakte bovendien duidelijk dat de Hongaarse regering nog steeds niet zou deelnemen aan de missie en ook geen militaire opleiding op Hongaars grondgebied zou uitvoeren. “Wij zijn er vast van overtuigd dat het sturen van instructeurs het risico van een escalatie vergroot”, zei Szijjártó tegenover de Hongaarse nieuwssite “Index”. De EU discussieert op dit moment over een uitbreiding van de missie, wat Hongarije categorisch afwijst.

De beslissing van Hongarije heeft binnen de EU voor spanningen gezorgd, veel lidstaten blijven inzetten op de ondersteuning van de Oekraïne in het conflict met Rusland. Szijjártó benadrukte dat het standpunt van Hongarije duidelijk zou zijn: “Wij willen niet in de oorlog getrokken worden.”

Bron:
    weltwoche.ch

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)