Verdeeldheid, angst, leugens, censuur. De wolf is de nieuwe Covid *documentaire*

• zaterdag 26 oktober 2024
  • Categorie: , ,
  • De ecologische draagkracht is er niet voor de wolf in Nederland.

26-10-2024

Vorige week dook ik in de discussie over de wolf tijdens een emotionele avond op de Utrechtse Heuvelrug. Ik merk dat de wolf mij bezighoudt omdat er zoveel aspecten samenkomen. De kloof tussen de stad en het platteland bijvoorbeeld. De zorgen en de wolvenervaringen van de plattelanders versus de stadse dromers met hun wensbeelden, bedacht in veilige kantoortorens. Maar ook angst en veiligheid. In die zin doet de wolvendiscussie me aan de coronatijd denken, waar angst als instrument werd ingezet. Er is sprake van censuur. Mensen worden onder druk gezet om hun echte verhaal niet te vertellen. De boeren krijgen de schuld. Het ligt aan de boeren zelf, dan hadden ze maar een hek neer moeten zetten om hun vee te beschermen. En wat zeuren ze trouwens, als er nu ineens een schaap dood is, terwijl ze zelf meewerken aan de vleesindustrie, waarbij in Nederland miljoenen dieren per jaar worden geslacht! Dat het allemaal iets genuanceerder ligt merk je als je gewoon eens luistert naar de slachtoffers van de wolf. En al die deskundigen, die zeiden dat de wolf echt niet gevaarlijk is, dat hij schuw zou zijn voor mensen. En ons echt wel met rust zouden laten? Nou, die deskundigen zijn ook wel een beetje geschrokken van wat er is gebeurd sinds de wolf in Nederland is. Ik sprak met Erwin van Maanen, roofdierdeskundige en ecoloog. Hij houdt van wolven. Hij bestudeert ze al 30 jaar. Hij schreef er boeken over. En ook hij dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen in Nederland met de gevaren van de wolf. Nu waarschuwt hij voor ongelukken. Van Maanen zegt ook dat er in de media veel desinformatie wordt verspreid over wolven. Bijvoorbeeld dat een wolf nooit over een hekwerk heen zou springen. Terwijl al jaren bekend was uit een Franse studie dat ze dat wel doen. Van Maanen wist het, maar niemand wilde luisteren. Hij zegt: 'Er is in Nederland een situatie ontstaan waar de wolf eigenlijk ontheemd is, hier gevestigd in een druk gecultiveerd, technogeen landschap. Waar zoveel verwevenheid zit tussen de wolvenleefgebieden en mensen, dat er nu conflicten beginnen te ontstaan die een keer kunnen uitmonden in een flink ongeluk. Daar ben ik bang voor. De ecologische draagkracht is er niet voor de wolf in Nederland.  Er is een nieuwe lichting wolven, die raakt gewend aan mensen, die komen in suboptimale omstandigheden terecht. Die wolven gaan leren op landbouwhuisdieren jagen'. En nee, hekken helpen niet. Niet alleen springt de wolf er dus overheen. Het is simpelweg ommogelijk om duizenden kilometers weiland af te zetten met hekken waar veel stroom op staat. Los van het feit dat je niet in een land wilt leven waar de mensen achter hekken met stroom ‘veilig’ opgeborgen zitten: in die hekken komt ook al het kleine wild vast te zitten. De egeltjes, de konijntjes, de reekalfjes. Een melkveehouder die echt zijn dieren wil beschermen moet ze op stal houden. Maar is dat wat we willen? Koeien moesten toch juist weer in de wei? Boeren krijgen minder geld voor melk van koeien die binnen staan, omdat Nederlanders willen betalen voor koeien in de wei. Waarom gaat de wolf boven alles? Welke agenda zit daarachter? Ik schreef het al eens: als de wolf wint, wint de Groene Maffia. De mensen worden teruggedrongen in betonnen leefomgevingen, waar kinderen zich moeten zien te vermaken op veldjes met kunstgras en rubberen tegels. Met steeds meer mensen moeten we in gestapelde huizen wonen, boven op elkaar. Steeds kleiner, steeds hoger, zodat we als we geluk hebben vanuit het raam in de verte nog een stukje natuur kunnen zien. Ondertussen zaait de wolf verdeeldheid. De voorstanders en de tegenstanders komen steeds heftiger tegenover elkaar te staan. De feiten lijken er niet meer toe te doen. Media spelen een opmerkelijke rol, de incidenten worden klein gehouden, want we moeten vooral blij zijn met de wolf. Luister eens naar de verhalen van de kampeerboer en de veearts op de Utrechtse heuvelrug, die in deze documentaire duidelijk getraumatiseerd hun verhaal doen. Vind je ons werk, en deze video belangrijk? Word dan lid van de Club van Dwarskijkers op DwarsNieuws.nl. Daarmee steun je ons werk en krijg je toegang tot exclusieve content zoals columns, podcasts en reclamevrije video’s. Het kost maar 15 euro (incl. BTW) per jaar.

Dwarsnieuws - Marianne Zw

agerman