Nieuwe onthullingen: Hamas-leider werkte voor VN-agentschap UNRWA

• woensdag 2 oktober 2024
  •  UNRWA onderhoudt goede banden met de terroristische organisatie Hamas...

Daniël de Liever 1-10-2024

Nieuwe onthullingen: Hamas-leider werkte voor VN-agentschap UNRWA

UNRWA, het agentschap van de Verenigde Naties voor Palestijnse vluchtelingen, heeft bevestigd dat Fateh Al Sherif, de leider van Hamas in Libanon, een werknemer was van UNRWA. UNRWA meldt wel dat hij werd onderzocht voor zijn 'politieke activiteiten' en hierdoor op onbetaald verlof werd gesteld. De banden werden echter nooit verbroken.

UNRWA steunt openlijk Hamas
    Nadat duidelijk werd dat ten minste twaalf UNWRA-medewerkers een rol hebben gespeeld in de wrede Hamas aanslag op 7 oktober vorig jaar, was er voor een korte periode veel ophef over UNRWA en werden de Nederlandse subsidies stopgezet. Echter werd al vrij snel de financieringsstroom aan UNRWA hervat, zelfs voordat een onafhankelijk onderzoek van het Bureau voor Interne Toezichtsdiensten (OIOS) kon worden afgerond.

Er wordt steevast vastgehouden aan het feit dat UNRWA geen kennis zou hebben dat Hamas leden werden gesteund door UNRWA. Tegelijkertijd bevestigt UNRWA nu zelf dat Al Sherif een medewerker van UNRWA was nadat Al Sherif bij een luchtaanval in de Libanese stad Tyre omkwam vandaag.

"Fateh Al Sherif was een UNRWA-werknemer die in maart op administratief verlof zonder betaling werd gestuurd en er werd een onderzoek ingesteld naar aanleiding van beschuldigingen die UNRWA ontving over zijn politieke activiteiten", aldus UNRWA in antwoord op een vraag van The Times of Israel.

Zal de houding ten opzichte van UNRWA veranderen?
    Het is onwaarschijnlijk dat landen die momenteel UNRWA financieren hier op korte termijn mee gaan stoppen. Ondanks dat de aanhoudende relatie tussen UNRWA en Al Sherif nogmaals aantoont dat UNRWA goede banden met de terroristische organisatie Hamas onderhoudt, is er in feite niks nieuws naar buiten gekomen. Diegenen die het steunen van Hamas verwerpen, zullen dat blijven doen. Diegenen die hier geen bezwaar tegen hebben zullen zich ook van dit nieuws niks aantrekken. Daarmee blijft de status quo overeind en kan UNRWA ongegeneerd zijn gang blijven gaan.