Met camera’s en hekken wordt de voorgenomen plek van een azc aan de Balgweg in Breezand streng beveiligd. ‘Ons vastgoed beschermen tegen ongewenste personen met kwaadwillende bedoelingen’

• woensdag 16 oktober 2024
  • Categorie: , , ,
  •  Breezand - Omwonenden winden er geen doekjes om: zij willen geen azc in hun buurt.

Delano Weltevreden 15-10-2024

De locatie aan de Balgweg in Breezand waar een azc moet komen, wordt sinds kort streng beveiligd met camera’s en hekken. De provincie Noord-Holland, eigenaar van het voormalige bollenbedrijf, wil voorkomen dat onverlaten daar binnendringen en schade aanrichten.

De provincie is in mei dit jaar eigenaar geworden van het voormalige bollenbedrijf. De woning, die nog wordt bewoond, wordt later overgedragen. Begin september werd wereldkundig gemaakt dat de gemeente Hollands Kroon de locatie op het oog heeft voor een asielzoekerscentrum met een capaciteit van 250 personen.

Omwonenden winden er geen doekjes om: zij willen geen azc in hun buurt. Diverse Helderse politieke partijen zijn eveneens niet blij met het plan van de buurgemeente. Net als het college van Den Helder vrezen zij dat de asielzoekers naar Den Helder zullen trekken en daar overlast zullen veroorzaken. Ook verwachten zij dat een azc op een steenworp afstand van industriegebied Kooyhaven allerlei ontwikkelingen in dat gebied kan dwarsbomen.

Negatieve berichten

Woordvoerster Martine Hartog van de provincie vertelt dat de camera’s en hekken om het object zijn geplaatst vanwege negatieve berichten op social media over het voornemen om aan de Balgweg een azc te openen: ,,De schuren staan leeg. Wij willen ons vastgoed beschermen tegen ongewenste personen met kwaadwillende bedoelingen, in de eerste plaats omdat daar gewoon nog een gezin met kinderen woont. Ook de renovatie van de Kooybrug kan zorgen voor extra drukte op de locatie door derden. Hoe ze dit op andere locaties aanpakken, is ons niet bekend. Het is echter niet ongebruikelijk om leegstaand vastgoed te beschermen tegen kraak of indringing van ongewenste personen.’’

COA is volgens de provincie-woordvoerster nog druk bezig met het maken van plannen voor het azc. ,,Het is niet het uitgangspunt dat er iets wordt gesloopt en dat een eventueel azc wordt gerealiseerd binnen in de schuren. Over tijdsplanning kunnen wij niets zeggen, COA wellicht wel.’’

De gemeente Den Helder heeft de asielorganisatie nadrukkelijk verzocht om geen azc aan de Balgweg te vestigen. Heleen Slob, woordvoerder van COA: ,,Wij zijn heel blij met alle inspanningen van Hollands Kroon om voor ons locaties te vinden. Maar wij gaan niet over locaties, dat is niet de rol van het COA. Wij waarderen de inzet van Den Helder dat al jaren veel meer asielzoekers opvangt dan zou hoeven. We hopen dat het blijft zoals het nu gaat.’’

Wanneer de locatie aan de Balgweg de deuren opent, durft zij niet te zeggen: ,,Het moet nog helemaal ontwikkeld worden.’’

Noordhollands Dagblad

Het COA is als de NSB in de 2e Wereldoorlog, het zou verboden moeten worden.