Komt uitkoop van melkveehouders toch dichterbij?

• woensdag 9 oktober 2024
  • Categorie: , ,
  • Druk neemt toe om veestapel te verkleinen

Daniƫl de Liever 9-10-2024

Komt uitkoop van melkveehouders toch dichterbij?

Landbouwminister Femke Wiersma gaat in gesprek met de melkveehouderij, nadat plannen om de veestapel te verminderen via vrijwillige uitkoop steeds dichterbij lijken te komen, meldt boerderij.nl. In de Tweede Kamer sprak een aanzienlijk deel zich uit voor een vrijwillige uitkoopregeling.

Druk neemt toe om veestapel te verkleinen

De Tweede Kamer vindt dat Wiersma niet genoeg doet om de veestapel te verminderen. Zo moet het volgens NSC-Kamerlid Harm Holman en CDA-Kamerlid Eline Vedder aantrekkelijker worden gemaakt voor boeren om zich te laten uitkopen.

Wiersma staat daarbij voor een lastig parket. Als BBB-minister heeft ze van haar eigen achterban het mandaat gekregen om de druk op de uitkoop van boeren te stoppen. Politiek gezien lijkt echter de druk toe te noemen om toch in beweging te komen. Hierover gaat Wiersma met de melkveesector in gesprek.

Sectororganisaties werken aan maatregelen om een 'koude sanering' te voorkomen in de melkveehouderij. Hiervoor wordt een crisisplan opgesteld. De melkveehouderij voelt de druk van de overheid en zoekt met man en macht naar manieren om het stikstofgehalte in de mest te verlagen.

Toch lijkt het erop dat Wiersma onder politieke druk vooral in gesprek wil gaan met de sector om een vrijwillige uitkoop van boeren te realiseren. Indien vrijwillige uitkoop en andere maatregelen zoals het verlagen van de mestproductieplafonds niet werken, zal een geforceerde uitkoop mogelijk als 'plan B' zijn. Wiersma ontkent nu dat dit nodig zal zijn, maar kan ook niet concreet aangeven waarom dit het geval is.

Wiersma geeft wel aan dat ze alle mogelijkheden met haar ministerie bekijkt: "We hebben op het ministerie alle stenen omgedraaid om te kijken wat we nog kunnen doen. Met het plan voor mest in de potgrond aan toe.” Daarmee lijkt dit kabinet uiteindelijk geen trendbreuk te hebben met het vorige kabinet. De stikstofproblematiek blijft voor boeren een bedreiging en uitkopen lijkt nog steeds hiervoor het meest realistische scenario.