Van een onzer correspondenten.

De coalitie wacht opnieuw een heftige politieke discussie, nu over nieuwe klimaatmaatregelen, schrijft het AD.

Het kabinet haalt de klimaatdoelen van 2030 bij lange na niet, blijkt nu. Een forse inhaalslag is nodig, met een extra reductie van broeikasgassen die qua omvang gelijk staat aan de uitstoot van ‘twee keer Tata’. Dat kan pijn doen bij huishoudens, op het boerenerf en bij bedrijven. VVD-minister Hermans wil snel extra maatregelen en noemt de doelen heilig, coalitiepartner BBB wil juist een herbezinning op de strategie.

Hermans wil wetenschappelijk zwak gefundeerde Parijse klimaatdoelen blijven najagen.

Het kabinet moet meer doen om het afgesproken klimaatdoel van 2030 (min 55 procent broeikasgas versus 1990) te halen. Nederland loopt vijf jaar achter op dit streefdoel door tegenvallers, maar ook doordat het kabinet zelf het klimaatbeleid heeft afgezwakt en afspraken met grote vervuilende bedrijven nog niet zijn gemaakt.

De regering moet nu snel extra maatregelen nemen, concluderen het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en Raad van State in hun reactie op de Klimaatnota die het kabinet zojuist heeft gepresenteerd. Coalitiepartijen hebben afgesproken om zich aan de doelen te houden. Komend voorjaar moet de politieke discussie daarover afgerond worden, meldt Klimaatminister Sophie Hermans (VVD), meldt het AD.

BBB: ‘Als blijkt dat je het doel niet kan halen, kun je daar wel als een malle aan vasthouden, maar dat heeft geen zin.’

Wie de absurde klimaatinspanningen op zich laat inwerken kan niets anders concluderen dat Nederland niet meer kan blijven bestaan zoals het nu is:

‘De opgave is gigantisch, volgens het Planbureau moet er zelfs 16 tot 24 megaton méér broeikasgas gereduceerd worden in 2030 dan nu ingeboekt. Dat is qua omvang vergelijkbaar met de jaarlijkse uitstoot van bijna twee Tata-fabrieken of de uitstoot van de complete Nederlandse veestapel. ‘Dat is mega’, zegt onderzoeker Jaco Stremler van het PBL. ‘Als je álle Nederlandse gebouwen in één klap van het aardgas haalt is dat bijvoorbeeld 17 megaton. Als je rekeningrijden invoert, scheelt het een half tot 2,5 megaton.’

Parool: Klimaat is nieuwe splijtzwam voor coalitie: blijft 2030-doel heilig? ‘Asieldiscussie is er niks bij.’

De klimaatdoelen van het kabinet blijven overeind, zei minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) gisteren in het radioprogramma Sven op 1. Daarmee reageerde ze op BBB-Kamerlid Henk Vermeer, die zegt dat zijn partij mogelijk de doelstellingen voor 2030 wil heronderhandelen.

‘Ik werk op basis van de afspraken die we hebben gemaakt in het hoofdlijnenakkoord. De doelen die we hebben afgesproken staan. We gaan aan het werk om het te halen’, zei Hermans (VVD). Blind voor de wetenschappelijke nuance en het alsmaar weghouden van een fundamenteel debat over de rol van C02 in relatie tot opwarming van de aarde, jaagt Hermans de ooit door de politiek vastgestelde doelen na.