Kamer wil meer maatregelen voor aanpak mestcrisis

•  Afroming intensieve sectoren

7-10-2024

Kamer wil meer maatregelen voor aanpak mestcrisis

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat landbouwminister Femke Wiersma meer maatregelen  neemt in de aanpak van de mestcrisis. Kamerleden vrezen dat de huidige voorstellen onvoldoende zijn om de mestcrisis aan te pakken en vrezen een koude sanering van met name de melkveehouderij.

Een groot deel van de Tweede Kamer wil bijvoorbeeld de eerder al aangekondigde brede opkoopregeling eerder openstellen. Deze regeling was eerder aangekondigd voor 2025, maar het huidige kabinet voorziet dat de regeling pas in 2026 open kan gaan. “Dat is veel te laat’, vinden onder meer ChristenUnie, VVD, NSC, CDA, SP en D66. Ook BBB’er Cor Pierik zegt dat het verstandig zou zijn als de regeling eerder opengesteld zou kunnen worden om de druk op de mestmarkt te verlagen.

De Kamerleden pleiten vooral voor een regeling die aantrekkelijk is voor verouderde melkveebedrijven om te stoppen. De huidige regelingen zijn voor deze groep niet bruikbaar of veel minder aantrekkelijk.  Als de regeling eerder zou kunnen worden opengesteld, kan dit ook bijdragen aan het behalen van het verlaagde sectorplafond voor de melkveehouderij, dat vanaf 2025 geldt.

Aanvullend beleid

Daarnaast informeren NSC’er Harm Holman en CDA’er Eline Vedder of de minister bereid is ondersteuning te bieden aan een plan waar in de melkveehouderij en zuivelsector aan wordt gewerkt, waarin melkveehouders op basis van vrijwilligheid tegen een vergoeding een deel van hun veestapel al dan niet tijdelijk af te stoten, om zo de mestproductie te verlagen.

In het sectorplan dat een aantal sectororganisaties dit voorjaar presenteerden, zat ook een dergelijke maatregel. Deze werd echter weer van tafel gehaald toen landbouwminister Adema het plan niet integraal over wilde nemen. De melkveehouders vrezen dat zonder aanvullend beleid een generieke korting niet te voorkomen is omdat het mestoverschot gewoonweg te groot is. BBB’er Pierik wil nog geen standpunt innemen over deze maatregel. Hij heeft er goede hoop op dat er met de genomen maatregelen voldoende oplossing zullen bieden. VVD’er Thom van Campen is positief over een dergelijk sectorplan, mits het privaat gefinancierd is. D66’er Anne Marijke Podt is vooral voorstander van blijvende maatregelen.

Afroming intensieve sectoren

De Tweede Kamerfracties zijn nog niet helemaal overtuigd van de verdeling van de reductieopgave tussen de verschillende sectoren. De kabinetspartijen lijken het voorstel van Wiersma te gaan steunen, al hebben zij wel vraagtekens bij de opgave die met name bij de pluimveehouderij, maar ook bij de varkenshouderij wordt neergelegd. SGP en CDA pleiten voor het schrappen van de afroming voor de intensieve sectoren, maar daarbij wel de mogelijkheid behouden om het alsnog afroming in te stellen als dat noodzakelijk is.

Tegelijkertijd diende Laura Bromet (GroenLinks/PvdA) een amendement in om de afroming bij de handel in alle productierechten op 30% te stellen. CDA en ChristenUnie willen jonge boeren vrijstellen voor de afroming bij de handel, lease of bedrijfsoverdracht.

Tijdens het schrijven van dit artikel heeft de minister nog niet gereageerd op de voorstellen vanuit de Kamer.

Boerderij

De EU veroorzaakt alle crisissen dus heeft nederland een EU crisis.
    Ondertussen hebben we al decennia lang crisissen Dankzij de EU