Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes.
1-9-2024
Hybride auto wint aan populariteit, elektrisch stagneert
Van een onzer correspondenten.
Niet de elektrische, maar de hybride auto wint marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij de Bovag heeft opgevraagd. De autobrancheorganisatie ziet een trend dat meer automerken hybride auto’s ontwikkelen of bestaande modellen als hybride verkopen. Hybride auto’s zijn deels elektrisch, maar hebben ook een fossiele brandstofmotor.
Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes.
De Bovag noemt het de laatste evolutie van de benzinemotor, voordat die helemaal uitgefaseerd wordt. Een woordvoerder:
‘Het is een overgangstechniek tussen fossiel en elektrisch. Als een automerk niet alle ballen op elektrisch kan of wil zetten, hebben ze hybrides nodig om hun CO2-doelstellingen te halen.’
Bij hybride auto’s zit nu de grootste groei. In de grafiek wordt geen onderscheid gemaakt tussen plug-in hybride en milde hybride (daarover later meer):NAutomerken moeten aan Europese CO2-doestellingen voldoen: de totale uitstoot van het aantal auto’s per merk moet onder een bepaalde CO2-grens liggen. Die grens gaat omlaag tot 2035. Dan ligt die grens op 0 en moeten in de EU alle nieuw verkochte auto’s zonder emissie zijn.
Sommige merken wilden nóg ambitieuzer zijn dan de Europees Unie. Zoals Volvo. Het Zweedse bedrijf zei uit eigen beweging die deadline vijf jaar naar voren te halen en vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch te verkopen.
‘Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes’, zegt Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). ‘Het is jammer, want als automerken zichzelf pushen en zelf doelen stellen, zie je ook dat er producten op de markt komen die mensen overtuigen. Tegelijk produceren deze merken voor de hele wereld.’
Wat is een hybride auto?
Er zijn twee soort hybrides. De ‘plug-in hybride’ heeft naast een fossiele brandstofmotor ook een elektromotor plus een accu die wordt opgeladen met een stekker. Je hebt verschillende varianten. Sommige rijden de lage snelheden elektrisch, andere rijden de eerste zoveel kilometer elektrisch.
Een niet-plug-in hybride, ook wel ‘mild-hybride’ genoemd, heeft geen stekker. Wel heeft de auto een extra accu die wordt opgeladen door de energie die vrijkomt als de auto remt. Die opgeslagen energie is te weinig om een auto volledig mee te laten rijden, maar wordt wel ingezet als een auto accelereert. De auto is qua CO2-uitstoot minder duurzaam dan een elektrische of plug-in hybride auto, maar wel zuiniger dan een benzine- of dieselauto. Bij deze laatste variant zit volgens de Bovag de groei.
***
Voor het gehele artikel, zie hier.
2 reacties :
Een goed merk hybride auto is prima, beter als elektrisch. De nadelen van volledig elektrisch zijn: duur, zwaar, geringe actieradius, elektrisch laden.
De elektrische auto is zo zwaar dat bij veel gebruik jaarlijks de banden vernieuwd moeten worden, de wegenbelasting moet vanaf volgend jaar ook weer gedeeltelijk betaald worden, de verzekering is vanwege de hogere aanschaf veel duurder, bovendien telt ook het gewicht mee bij de hoogte van de premie, de actieradius is zeer beperkt vooral in de winter met sneeuw of regen en er moet elektrisch geladen a €0,25 a €0,30 per kWatt worden en als klap op de vuurpijl zijn de reparaties zeer kostbaar. Voeg daarbij nog de installatie van een laadpaal van €2500 a €3000 en dan zult u tot de conclusie komen dat alleen de elektrische auto van de zaak voordelen heeft, zeker niet als particulier. Een plug-in daarentegen heeft het voordeel van zowel benzine als elektrisch, maar koop er dan wel een bij een betrouwbaar adres. Een zeer betrouwbaar adres is Toyota waar de verkopers ter zake kundig zijn, de auto's zeer betrouwbaar(10 jaar garantie) en prima service en niet onbelangrijk, de nazorg. Een andere dealer in Noord Holland van o.a niet Europese elektrische auto's mist al die eigenschappen, bovendien staan de verkopers daar op provisie basis en zijn daarom over het algemeen niet erg betrouwbaar. De voorlichting en betrouwbaarheid bij dealers van Europese auto's is me niet bekend, maar die geven slechts 2 jaar garantie op hun producten en dat getuigt niet van veel vertrouwen in hun eigen product.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/onderzoek-onthult-dat-toyota-voertuigen-de-meest-duurzame-op-de-wegen-zijn/ar-AA1oT2Qf?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=800bdc5a1a24424da3336b4710132464&ei=78
Hoeveel gas, olie, kolen en hout moet er in de Energiecentrales verbrand worden om al die elektrische auto's te kunnen laden? Hoeveel kinderen moeten er in de Kobalt mijnen in de Kongo en elders nog sterven die met hun blote handen de delfstoffen voor Rob Jetten en zijn groene dwazen moeten delven om elektrisch te kunnen rijden?
Een reactie posten