Door Jo Nova.

Binnenkort heeft elke techmiljardair zijn eigen kerncentrale.

Twee weken geleden was het Microsoft die de kerncentrale van Three Mile Island nieuw leven inblies . Nu koopt Google zeven kleine modulaire reactoren en spendeert Amazon $ 500 miljoen USD aan een onderdeel van een kernenergiebedrijf.

Jammer voor de deplorables die vastzitten aan het dure wind-zonne-batterij-rommelige spaghetti-netwerk dat hen door het parlement wordt opgedrongen. Een AI-datacentrum heeft precies hetzelfde nodig als een stad: goedkope gigawatt, 24 uur per dag. De cijfernerds met geld hebben allemaal besloten dat het goedkoopste en betrouwbare antwoord op het runnen van hun AI-datacentra kernenergie is. (Steenkool is natuurlijk goedkoper, daarom gebruikt China er zoveel van, maar het is tegen de religie).

De massa krijgt natuurlijk niet de keuze om zich aan te melden bij welke generator dan ook die ze willen. Alleen de superrijken hebben dat soort geluk.

Elk van deze techgiganten had dat geld kunnen steken in windmolenparken en tuinen vol zonnepanelen, ondersteund door acres aan batterijen en tienduizend mijl aan hoogspanningsmasten, waterkrachtcentrales en synchrone condensatorvliegwielen. Maar geen van hen wil er nog zijn eigen miljarden in steken, ondanks de overvloed aan sociale kredietpunten en de opscheprechten die dat met zich mee zou brengen.

Twintig jaar lang hebben deze zelfde mensen ons op een agressieve manier overtuigd van de waarde van hernieuwbare energie. Nu zijn ze van de ene op de andere dag, zonder ook maar een ‘sorry’ te zeggen, allemaal omgedraaid. Zo blijven we zitten met een staat van aftandse nationale netwerken die niet kunnen doen waarvoor ze zijn ontworpen.

Google gaat zeven kleine kernreactoren bouwen, de eerste in 2030… Onze premier en de CSIRO moeten zich wel in de steek gelaten voelen. Ze verklaarden dat kernenergie de duurste optie was en zeiden dat Australië er niet eens een kon bouwen voor 2040.

Google tekent overeenkomst met startup om kleine kernreactoren te bouwen voor AI

Al Jazeera

Google heeft een baanbrekende overeenkomst gesloten om elektriciteit die wordt opgewekt door kleine kernreactoren te gebruiken voor zijn kunstmatige intelligentie (AI).

Volgens de overeenkomst met startup Kairos Power die maandag werd aangekondigd, zal de in Californië gevestigde techgigant de bouw van zeven kleine kernreactoren steunen die in staat zijn om 500 megawatt aan stroom te genereren. De eerste reactor moet in 2030 online komen, en anderen zullen in de komende jaren volgen.

“Het elektriciteitsnet heeft nieuwe elektriciteitsbronnen nodig ter ondersteuning van AI-technologieën die belangrijke wetenschappelijke vooruitgang mogelijk maken, de dienstverlening aan bedrijven en klanten verbeteren en het nationale concurrentievermogen en de economische groei stimuleren”,

aldus Michael Terrell, senior directeur energie en klimaat bij Google, in een blogpost.

Twee dagen later ook Amazon.

Amazon volgt Google in het kiezen van de nucleaire optie om datacentra van stroom te voorzien

EuroNieuws

Amazon investeert in het Amerikaanse bedrijf X-energy om kernreactoren te gebruiken om zijn datacentra van stroom te voorzien.

Amazon en X-energy streven ernaar om tegen 2039 meer dan 5 gigawatt aan door SMR’s opgewekte energie operationeel te hebben.

De reactoren zijn momenteel in ontwikkeling en nog geen enkele levert stroom aan het elektriciteitsnet in de VS.

Grote investeerders kunnen helpen dat te veranderen, en deze aankondigingen zouden het ‘omslagpunt’ kunnen zijn dat het opschalen van deze technologie werkelijk mogelijk maakt, aldus Huff.

Voel de hitte. Slechts enkele weken geleden waren deze miljardairs nog razend enthousiast over hernieuwbare energie, waarbij ze de sceptici censureerden… nu doen ze precies wat wij al die tijd al zeiden.

Bron hier.