-Frits Bosch- We zijn vastgelopen met asiel. Of toch niet?

• zaterdag 12 oktober 2024
  •  We lijken vastgelopen met het oplossen van het asielprobleem, of toch niet?

DDS 12-10-2024

Zoals het kan

Ik zei voorheen: “als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan”. Maar ‘zoals het kan’ wordt geblokkeerd door de Tweede en Eerste Kamer, de Nederlandse wetgeving en door de Europese Unie. Zitten we compleet geblokkeerd? Daar zou het wel op lijken ware het niet dat de SP nu door de bocht gaat met het maximeren van alle soorten immigranten tot 40.000, waarvan inmiddels vele SP’ers hebben aangegeven dat dit er nog teveel zijn. Fractieleider SP Jimmy van Dijk heeft natuurlijk in De Telegraaf gelezen dat linkse Geert Mak klaagt dat je bij de PvdA het niet over immigratie mag hebben. “Bij mij wel” denkt Van Dijk. “Ik breng de kiezers die naar de PVV zijn overgelopen weer terug.” Dat heeft wel het risico dat hij een deel van zijn achterban aan zich vervreemdt.

Eén schaap

Als er één schaap over de dam is dan volgen er meer. Nu blijkt dat ook kiezers bij meerdere linkse partijen inmiddels voor een beperking van immigratie zijn. Bij de PvdA nog het minst. Dat zou een gigantische zwaai vergen voor dr. Frans Timmermans die bij de Europese Commissie samen met Wolfgang Schäuble de grenzen wagenwijd heeft opengezet en dat staan ze nog. Voor de immigratiegoeroe prof Leo Lucassen zouden zware tijden kunnen aanbreken. Afscheid nemen van Timmermans lijkt voor de PvdA de beste optie. Deze partijleider spoort niet.

Sluis dicht?

Als dit gaat schuiven zou dan eindelijk de sluis dicht gaan? Eerst zien. Mw Mei Li Vos, GL, meent doodleuk dat er geen asielcrisis is. Er is zo’n enorm groot smaldeel in ons land die vindt dat je verplicht bent als empathisch mens om asielzoekers onbeperkt welkom te heten. Benieuwd wat de reactie van Jesse Klaver is. Ik meen dat het tijd is dat hij het stokje eindelijk aan een ander geeft.

Wilders of Milders

Mijn advies aan Geert Wilders, PVV, is om een einde aan dit kabinet te breien. Ga voor nieuwe verkiezingen en hopelijk 42 zetels of meer voor de PVV, geen NSC erbij, maar mogelijk SP? De wonderen zijn de wereld niet uit! Why not?

Mijn tweede advies aan Wilders is om afscheid te nemen van X om te vermijden dat hij geen schadelijke twitters meer de wereld in stuurt. Als hij hiermee doorgaat dan kan hij het vergeten om ooit premier te worden.

Mijn derde advies is de Noodwetgeving te vergeten en te gaan voor een Spoedwetgeving. En tenslotte, de heer Schoof heeft zijn best gedaan, maar ‘tot ziens’. Ga nu maar voor Ronald Plasterk.

Frits Bosch, econoom en socioloog, auteur van Links Verdriet.