Europees Hof van Justitie geeft toestemming aan alle Afghaanse vrouwen om naar de EU te komen en te blijven

• maandag 7 oktober 2024
  •  Afghaanse vrouw te zijn, volstaat als asielreden

Europees Hof van Justitie geeft toestemming aan alle Afghaanse vrouwen om naar de EU te komen en te blijven

(Door: Alexander Dilger – Vertaling: E.J. Bron)

Het Europees Hof van Justitie (EHvJ) hanteert het Europese asielrecht tot in het absurde door te oordelen : “Afghaanse vrouw te zijn, volstaat als asielreden”. Het is duidelijk dat de Taliban in Afghanistan vrouwen niet alleen discrimineren, maar extreem slecht behandelen en hun mensenrechten schenden. Het EhvJ concludeert hieruit echter ten onrechte dat meer dan 20 miljoen vrouwen en meisjes uit Afghanistan een dwingende rechtsaanspraak zouden moeten hebben om naar Europa te komen, in de EU te blijven en hier hun levensonderhoud verstrekt te krijgen.

Hun echtgenoten en mannelijke familieleden mogen hen dan in het kader van de gezinshereniging laten nareizen, zodat alle Afghanen naar de EU en in het bijzonder naar Duitsland mogen komen, daders zowel als slachtoffers.

Terwijl er nog veel meer landen zijn waar vrouwen- en mensenrechten weinig tot niets tellen. Hoe zit het met de ruim 44 miljoen Iraanse vrouwen? En worden niet ook de meeste Arabische vrouwen onderdrukt? Consequent zouden (bijna) alle 26 miljoen Noord-Koreaanse mannen en vrouwen naar de EU moeten kunnen komen en hier mogen blijven. In Afrika zijn veel landen waar sprake is van onderdrukking, geweld en miserabele levensomstandigheden. En hoe zit het met dictaturen zoals China?

Het hele beginsel is een misstap en het individuele asielrecht is niet voor vele miljoenen of zelfs miljarden mensen geschikt. Het is juist om mensen niet naar landen terug te sturen waar hen zwaar onrecht evenals acuut gevaar voor lijf en leden dreigen. Daaruit volgt echter niet dat al deze mensen naar de EU komen en hier zouden moeten blijven. De EU moet dichter bij huis helpen en veilige derde landen beschermen eveneens de mensenrechten en de menswaardigheid.

Bron:
    alexanderdilger.wordpress.com
    Door: Alexander Dilger

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)