Van een onzer correspondenten.

De onderneming zou Europa onafhankelijk moeten maken van Chinese batterijen en een belangrijke schakel zijn om de auto-industrie op het continent te elektrificeren. De Zweedse accumaker Northvolt heeft meer dan 15 miljard dollar aan financiering binnengehaald. Een Europees record voor niet-beursgenoteerde bedrijven, volgens de Britse zakenkrant Financial Times.

 

Renault en Fiat protesteerden eerder deze week tegen de steeds strengere EU-regels voor CO2-uitstoot.


Toch hapert het. Maandag moet Northvolt 25 miljoen euro aan vorderingen betalen aan de Zweedse belastingdienst. Doet het dat niet, dan kan de belastingdienst een faillissementsaanvraag indienen bij de rechtbank. Eerder deze week werd bekend dat een dochteronderneming in de Northvolt-groep failliet gaat. Vorig jaar boekte de accumaker 1,1 miljard euro aan verlies.

Lees ook:

Protest in Servië om lithiummijn


In Servië woedt ook al weken een fel debat over de komst van een lithiummijn. Servië bevat een van de grootste lithiumreserves ter wereld en zou voor bijna 90 procent van de Europese behoefte kunnen voorzien.

De lithiummijn kan de grootste van Europa worden en zou goed zijn voor ruim een miljoen auto’s. De Brits-Australische mijnbouwmultinational Rio Tinto doet de ontginning. Hun kosten worden geschat op zo’n 3 miljard euro.

Bondskanselier Scholz belooft dat de mijn ‘op milieuvriendelijke wijze wordt ontwikkeld’. Volgens de Servische regering levert het project duizenden banen op en geeft het een boost aan de industrie en infrastructuur.


Actrice Stupljanin ziet dat anders:

‘Duitse autofabrikanten zeggen in feite dat wij ons land moeten opofferen zodat het hún auto-industrie voor de wind gaat.’

Ze voorziet ernstige schade als gevolg van het chemische proces waarmee lithium aan de bodem wordt onttrokken. De Jadar-vallei staat bekend om vruchtbare landbouwgrond en drinkbaar grondwater.

Zie hier.

NOS over mogelijk faillissement Zweedse accufabriek Northvolt:

‘Een verklaring is dat de vraag naar elektrische auto’s tegenvalt in Europa, zegt Rico Luman, analist automarkt bij ING Economisch Bureau.

‘Autofabrikanten zoals Volkswagen en BMW maken zich ook zorgen over hun toeleveringsketens en doen een pas op de plaats. Dan is de afzetmarkt voor de batterijen van Northvolt kleiner, en moeten ze bezuinigen.’

Zo trok BMW dit jaar een Northvolt-order ter waarde van 2 miljard euro terug, omdat de Zweedse batterijmaker zijn batterijen niet op tijd kon leveren.

Wat er gebeurt in Brussel is ook belangrijk voor de Scandinavische batterijmaker. Europese automakers moeten steeds groener worden, anders kunnen ze enorme boetes krijgen.

***

Bron hier.

***