Europarlementariër haalt uit: 'Von der Leyen vernietigt Europa met Green Deal'

• zaterdag 26 oktober 2024
  • Categorie: , , , ,
  • Zajączkowska-Hernik benadrukte dat von der Leyen zou moeten aftreden en noemde haar beleid een bedreiging voor de toekomst van Europa.

Redactie 26-10-2024

Europarlementariër haalt uit: 'Von der Leyen vernietigt Europa met Green Deal'

Tijdens een vurige toespraak in het Europees Parlement heeft Ewa Zajączkowska-Hernik, namens de ESN-groep (Europa van Soevereine Naties), scherpe kritiek geuit op Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Zajączkowska-Hernik noemde de benoeming van von der Leyen een "grote vergissing" en hekelde haar beleid op verschillende fronten, waaronder de Europese Green Deal en het migratiepact.

Zajączkowska-Hernik beschuldigde von der Leyen ervan de Europese economie te ondermijnen met haar klimaatbeleid. "U bent het gezicht van de Europese Green Deal, die onze economie en landbouw vernietigt," verklaarde ze. Volgens haar maakt de Green Deal Europeanen armer en verandert het continent in een "economisch openluchtmuseum."

Ook het migratiepact van de Europese Unie kreeg forse kritiek. In een persoonlijke aanval sprak Zajączkowska-Hernik von der Leyen aan als "moeder tegen moeder" en beschuldigde haar van medeplichtigheid aan de onveiligheid die volgens haar wordt veroorzaakt door illegale immigratie. "U bent verantwoordelijk voor elke verkrachting, elke aanranding, voor elke tragedie veroorzaakt door de toestroom van illegale immigranten," zei ze fel.

Zajączkowska-Hernik benadrukte dat von der Leyen zou moeten aftreden en noemde haar beleid een bedreiging voor de toekomst van Europa. Ze stelde zelfs dat von der Leyen "in de gevangenis" thuishoort voor haar daden.