EV-parkeerplaats New Delhi.

Door Vijay Jayaraj.

Het elektrische voertuig (EV) wordt geprezen als een speerpunt in de strijd tegen klimaatverandering en belooft een schonere, groenere toekomst. Nog in juli kondigde de regering-Biden-Harris miljarden dollars aan overheidssteun aan voor de productie van elektrische voertuigen.

Maar onder het glanzende oppervlak van elektrische auto’s en fietsen groeit de bezorgdheid over de veiligheidsrisico’s van lithium-ionbatterijen, en vooral over hun neiging om in brand te vliegen.

Het rooskleurige imago van elektrische auto’s als redders van het milieu komt niet overeen met hun toenemende reputatie als bron van brandgevaar.

Lithiumbatterijen zijn ontworpen om een ​​grote hoeveelheid energie op te slaan in een kleine ruimte, waardoor niet alleen hun efficiëntie maar ook hun risicoprofiel toeneemt. Als deze batterijen oververhit raken, kortsluiten of fysiek beschadigd raken, kunnen ze ontbranden en met een alarmerende intensiteit branden.

New York is vooral berucht vanwege het grote aantal e-bikebranden. Volledige autotransporten op vrachtschepen zijn midden op zee verbrand als gevolg van branden in de accu van e-bikes .

Onlangs vlogen containers met 33.000 pond lithiumbatterijen in brand in de Canadese haven van Montreal, wat stadsambtenaren ertoe aanzette de bewoners te vragen in hun huizen te blijven. De brand, die rond 14.45 uur uitbrak, werd pas de volgende dag om 03.00 uur geblust.

“Vanwege de hoeveelheid energie die deze batterijen opslaan, kostte het ons behoorlijk wat tijd om de brand te blussen”, aldus de brandweercommandant.

Chinezen verbieden elektrische auto’s voor privé-eigendommen

Het aantal gevallen van gevaarlijke voertuigbranden neemt toe in China – zo erg zelfs dat elektrische auto’s nu worden verbannen uit ondergrondse parkeergarages.

“Hotels en andere gebouwen in Hangzhou, Ningbo, Xiaoshan en andere plaatsen in Zhejiang hebben om veiligheidsredenen de toegang van elektrische voertuigen tot ondergrondse parkeergarages verboden, wat tot verhitte discussies leidde”, aldus een Chinese bron.

Op 25 augustus uploadde een internetgebruiker een bericht van de eigenaar van het Huigang-gebouw in het Yinzhou-district, Ningbo City, waarin om veiligheidsredenen het parkeren van elektrische voertuigen werd beperkt en speciale regelingen werden getroffen voor elektrische voertuigen.

Het feit dat China, een toonaangevend land op de markt voor elektrische auto’s, zulke drastische maatregelen neemt, zou een waarschuwingssignaal moeten zijn voor de mondiale elektrische auto-industrie. Dit is een duidelijke erkenning dat branden in lithiumbatterijen een aanzienlijk risico vormen dat niet kan worden genegeerd, alleen maar omdat elektrische voertuigen als milieuvriendelijk worden aangeprezen.

Bovendien trekt het de bewering van voorstanders van elektrische auto’s in twijfel dat elektrische auto’s minder vatbaar zijn voor brand dan auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. Als dat het geval is, waarom beperken Chinese vastgoedeigenaren dan niet ook het gebruik van auto’s die op benzine rijden?

Kinderslavernij en giftig afval

Naast de veiligheidsrisico’s brengt de productie van lithium-ionbatterijen ook een aantal milieu- en ethische problemen met zich mee. De winning en verwerking van de grondstoffen die nodig zijn voor deze batterijen – zoals lithium, kobalt en nikkel – zijn allesbehalve schone processen.

Een aanzienlijk deel van het gewonnen kobalt in de wereld, een belangrijk onderdeel van de batterij, is afkomstig uit de Democratische Republiek Congo (DRC), waar kinderarbeid in de mijnbouw wijdverbreid is. Kinderen tot 7 jaar oud werken onder gevaarlijke omstandigheden om het mineraal te winnen.

Aangenomen wordt dat de grootste lithiumafzetting ter wereld zich in de Democratische Republiek Congo bevindt, met meer dan 6 miljoen ton in de buurt van de Manono-regio. De milieuschade veroorzaakt door mijnbouw in de Democratische Republiek Congo is onthutsend. Grote stukken land worden ontbost, waterbronnen worden vervuild en lokale ecosystemen worden permanent vernietigd.

Het grootste deel van de wereldmarkt wordt gecontroleerd door twee van ’s werelds grootste lithiumproducenten in de Chinese provincies Jiangxi en Sichuan. De winning van lithium uit lepidolieterts produceert giftige bijproducten zoals thallium en tantaal en leidt tot aanzienlijke watervervuiling.

Zichtbaar voor NASA-satellieten zijn kleurrijke patronen van giftige meren van enkele kilometers lang die zijn ontstaan ​​door zeldzame metaalmijnen in de Chinese woestijnen.

De Organisatie voor China en Azië Onderzoek stelt dat de lithiumwinning onomkeerbare ecologische schade heeft veroorzaakt. Chinese inwoners hebben gezondheidsproblemen gemeld die verband houden met verontreinigende stoffen die vrijkomen tijdens de productie.

Van tenminste één probleem wordt opvallend weinig melding gemaakt: de bandenslijtage van de relatief zware elektrische voertuigen en de daaruit voortvloeiende fijnstofvervuiling is beduidend hoger dan bij conventionele voertuigen. Deze ongemakkelijke waarheid wordt vaak genegeerd door zowel de media als beleidsmakers. In plaats daarvan blijven ze de “deugden” van elektrische voertuigen prijzen.


De romantisering van elektrische voertuigen is een andere uitvinding van de groene waanzin, die uiteindelijk meer gevaren dan voordelen met zich meebrengt voor de volksgezondheid en veiligheid. Het is tijd om hier realistisch over te worden.

***

Vijay Jayaraj is wetenschaps- en onderzoeksmedewerker bij de CO2 Coalition , Arlington, Virginia. Hij heeft een MS in milieuwetenschappen van de Universiteit van East Anglia en een postdoctorale graad in energiemanagement van de Robert Gordon University, beide in Groot-Brittannië, en een bachelor in techniek van de Anna University, India.

***

Bron hier.

***