Van een onzer correspondenten.

Was er een afspraak om (hybride) warmtepompen verplicht te maken bij vervanging van de cv-ketel, trekt het nieuwe kabinet er een streep door, schrijft BNDe Stem. Dat wispelturige duurzaamheidsbeleid van de regering, dat vindt de sector ‘heel frustrerend’.

Echter, het nieuwe kabinet trok eerder dit jaar een streep door de verplichte aanschaf van minimaal een warmtepomp bij vervanging van een cv-ketel. De branche merkte onmiddellijk de gevolgen ervan. Fabrikanten zullen in 2024 ongeveer de helft minder warmtepompen verkopen, is de voorspelling.

Er is duidelijk een groot verschil tussen de belangstelling nu en die een paar maanden geleden.

Techniek Nederland reageerde furieus op het regeringsbesluit. Volgens de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners hebben bedrijven de afgelopen twee jaar veel tijd en geld geïnvesteerd om zich voor te bereiden op de mogelijke golf van warmtepompen. Bovendien zo stelt Techniek Nederland, spreekt de regering haar eigen hoofdlijnenakkoord tegen, waarin zij ‘mensen en ondernemers wil helpen naar een lagere energierekening door het verduurzamen van hun woningen en bedrijfspanden’.

Ook in de verkoop van zonnepanelen is de klad gekomen, nu er aan de salderingsregeling wordt gesleuteld. Eigenaren van zonnepanelen kunnen nu nog stroom die ze terugleveren aan het net, wegstrepen tegen stroom die ze afnemen. Dit maakte de panelen financieel aantrekkelijk en heeft bijgedragen aan hun grote populariteit. Maar lange politieke discussies ziet het ernaar uit dat regeling met ingang van 2027 verdwijnt.

Brancheorganisatie Vereniging Warmtepompen constateert dat de markt van warmtepompen in de woningbouw sinds eind vorig jaar aan het krimpen is. Toen hing er volgens voorzitter Frank Agterberg al politieke onzekerheid boven de markt van warmtepompen.

Agterberg hekelt de overheid die de sector blij heeft gemaakt met een dode mus. Hij spreekt van een ‘vertrouwensbreuk’ met de overheid.

‘Er lag een actieplan klaar om 1 miljoen bestaande huizen voor 2030 te voorzien van (hybride) warmtepompen. De sector heeft de capaciteit uitgebreid, er is veel extra personeel aangenomen. En nu? Het kabinet bezuinigt op alles wat enigszins naar duurzaamheid ruikt, onder het mom van betaalbaarheid voor de burger. Het gaat niet alleen om warmtepompen, maar ook bijvoorbeeld om zonnepanelen. Installateurs gaan op zoek naar ander werk en die krijg je niet zomaar terug.’

Tot zijn schrik constateerde Agterberg op Prinsjesdag dat het kabinet-Schoof ook het mes zet in duurzaamheidssubsidies, zoals die voor warmtepompen.

‘Ze gaan op termijn fors omlaag. Ook hierdoor worden mensen straks nauwelijks meer verleid om te investeren in duurzaamheid.’

Het aantal subsidieaanvragen voor warmtepompen zakt inderdaad verder terug, zowel in aantal als aangevraagd bedrag.

Bronn hier.