Van een onzer correspondenten.

Op steeds meer uren en dagen produceren windturbines en zonnepanelen meer elektriciteit dan we nodig hebben. Als gevolg daarvan is die elektriciteit op de markt niets waard en ontstaan zelfs negatieve prijzen. Beheerders van zon- en windparken schakelen dan af, schrijft energiedeskundige Martien Visser.

80% van de totale capaciteit staat soms afgeschakeld.

Nederland wil het aandeel zon en wind in de elektriciteitsmix in 2030 naar 85% brengen. Dat vergt bij gelijkblijvende vraag nog ongeveer een verdubbeling van het zon- en windvermogen. Dit leidt tot een enorme toename van het aantal uren dat moet worden afgeschakeld én een toename van het gemiddeld aantal GW afgeschakelde wind en zon tijdens deze uren. De totale hoeveelheid afgeschakelde stroom per jaar stijgt dan kwadratisch, aldus de onderzoeker.

Het afgelopen jaar is door afschakelen circa 5% van de duurzame elektriciteit uit zon en wind verloren gegaan. Voor investeerders in wind- en zonneparken is dit allemaal niet fijn. Door afschakeling daalt het aantal uren waarop ze hun investering kunnen terugverdienen, terwijl dat gewoonlijk juist uren zijn met hoge productie. Gedurende de laatste twaalf maanden vond maar liefst 20% van de totale productie van zonPV plaats op uren met een nihil of negatieve prijs. Voor wind was dat 10%. Beide percentages gaan stijgen. Daarnaast waren er nog vele uren met een marktprijs net boven nihil, ook geen vetpot. Het gevolg is dat de benodigde subsidie voor zon en windvermogen stijgt. Evenzo wordt het moeilijker investeerders te vinden voor nieuwe windparken op zee.

Wrange groene energietransitie: De boodschap is dat we met afschakelen zullen moeten leren leven.

Het betekent dat de kans dat zon en wind op termijn subsidieloos worden flink kleiner is dan velen nu denken. Ook zal er flink meer capaciteit aan zon en wind nodig zijn, dan waar we nu in onze plannen vanuit gaan. Stel dat uiteindelijk 30% van de productie door afschakelen verloren gaat, dan is er 50% extra capaciteit nodig, met alle consequenties voor de netten.

Bron: hier.