Zelensky legt de Westerse propaganda bloot en geeft toe dat een vrede alleen van de VS afhangt

• maandag 16 september 2024
  • Categorie: , ,
  •  de Oekraïne zou een soevereine staat zijn, die zelf zijn beslissingen zou nemen.

Zelensky legt de Westerse propaganda bloot en geeft toe dat een vrede alleen van de VS afhangt

(Door: Thomas Röper – Vertaling: E.J. Bron)

De mantra in Kiev en in het Westen luidt dat Kiev zelf zou beslissen wanneer en op welke voorwaarden het onderhandelingen met Rusland opneemt. Nu heeft president Zelensky echter verklaard dat alles uitsluitend “van Biden´s beslissing” zou afhangen.

In het Westen en in Kiev wordt sinds het begin van de escalatie steeds maar weer herhaald dat er “geen beslissing over de Oekraïne zonder de Oekraïne” zou worden genomen, en dat Kiev helemaal zelf zou beslissen of, wanneer en op welke voorwaarden de Oekraïne onderhandelingen met Rusland opneemt.

Natuurlijk wist iedereen dat dit alleen maar holle frasen voor het Oekraïense en westelijke publiek zijn, want de Oekraïne is volledig van het door de VS aangevoerde Westen afhankelijk en in Kiev worden geen beslissingen zonder groen licht uit Washington genomen. Maar dat gold in het Westen als “Russische propaganda”, per slot van rekening zou de Oekraïne een soevereine staat zijn, die zelf zijn beslissingen zou nemen.

Daarom was een verklaring van de Oekraïense president verrassend, want hij heeft de “Russische propaganda” onverwacht bevestigd. Vrijdag liet hij zich op de zogenaamde Jalta-conferentie over Europese strategie in Kiew tegenover journalisten uit over zijn nieuwe plan ter beëindiging van het Oekraïne-conflict. Daarvoor had hij verklaard dat er in de herfst een vredesconferentie onder deelname van Rusland zou moeten komen, en dat Kiev daarvoor een nieuw vredesplan zou uitwerken, waarover echter nog niets bekend is geworden.

En dat zal eerst ook zo blijven, want Zelensky zei tegenover journalisten dat de verwezenlijking van alle punten van zijn plan ter beëindiging van het conflict uitsluitend van de Amerikaanse president Joe Biden zou afhangen: “Het zijn maar weinig punten. (…) En elk punt zal van Biden´s beslissing afhangen.”

Hij voegde er aan toe zijn initiatief niet volledig bekend te kunnen maken, omdat hij “de Amerikaanse president zijn woord gegeven zou hebben.” Zelensky beweert dat zijn ontmoeting met Biden, waar hij zijn plan wil presenteren, in september zal plaatsvinden.

Kiev heeft tot nu toe alle vredes- en bemiddelingsinitiatieven van derde landen afgewezen en verklaard dat het uitsluitend de zogenaamde Zelensky-formule zou bevorderen. Onlangs heeft Zelensky het plan van Brazilië en China ter oplossing van het conflict in een interview met de website “Métropoles” scherp bekritiseerd en destructief genoemd en bovendien beweerd niets te weten van het “vredesplan” van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz, waarvan Scholz in het ZDF-zomer-interview en in de Bondsdag had gesproken.

Blijkbaar wordt er achter de schermen echter desondanks gewerkt aan een vredesplan, waarbij Washington echter toonaangevend is, zoals Zelensky nu in feite bevestigd heeft. In ieder geval kan Kiev niets doen zonder groen licht uit Washington, dat heeft Zelensky op niet mis te verstane wijze gezegd.

Voor de Oekraïne is dat slecht nieuws, want de VS verscherpen de escalatiekoers tegen Rusland, zoals constant nieuwe sancties en op dit moment het optreden van de Amerikaanse regering tegen RT laten zien. Dat er onder deze omstandigheden een onderhandelingsaanbod op tafel komt dat door Rusland als basis voor gesprekken wordt geaccepteerd, is twijfelachtig.

Bron:
    anti-spiegel.ru
    Door: Thomas Röper

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)