Vijf partijen in Den Helder uiten zorgen over mogelijke komst asielopvang Hollands Kroon op drempel van de stad

• zaterdag 7 september 2024
  • Categorie: , ,
  •  Zij vragen zich af of de gemeente Hollands Kroon op de hoogte is van de zorgen vanuit Den Helder.

Brian Wijker 6-9-2024

Breezand - Vijf politieke partijen in de Helderse gemeenteraad maken zich zorgen over de mogelijke komst van een asielopvang in de gemeente Hollands Kroon. De locatie aan de Balgweg in Breezand bevindt zich naast de Kooyhaven en is op korte afstand van de wijk

De Schooten.

De PVV, Fractie Pastoor, VVD, Behoorlijk Bestuur en Beter voor Den Helder trekken aan de bel bij het college. Zij vragen zich af of de gemeente Hollands Kroon op de hoogte is van de zorgen vanuit Den Helder. De partijen willen weten of het college het gesprek aangaat met de buurgemeente of dat eerst wordt afgewacht wat het uiteindelijk besluit van Hollands Kroon is.

Lees ook:

Ook willen ze weten welke afspraken al op tafel liggen of kunnen worden gemaakt met Hollands Kroon als de zorg vanuit Den Helder gegrond blijkt ‘en asielzoekers onze wijken gaan bezoeken’. De partijen stellen dat het vestigingsklimaat op de Kooyhaven en het Kooypunt negatief wordt beïnvloed door een AZC in dat gebied.

Spoedzoekers

Het college van Hollands Kroon maakte eerder deze week bekend drie opvanglocaties te hebben gekozen waar asielzoekers, alleenstaande minderjarige vreemdelingen, Oekraïense ontheemden en ook spoedzoekers uit de regio kunnen worden opgevangen. De locatie aan de Balgweg 105 in Breezand is de grootste van de drie en biedt voor naar verwachting vijf jaar plaats aan 250 mensen. Hollands Kroon heeft bij het kiezen van de locaties om tafel gezeten met het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA).

Noordhollands Dagblad