Door Clintel.

Het elimineren van fossiele brandstoffen (netto nul) kan leiden tot wereldwijde hongersnood. Dat is een van de conclusies uit het rapport Netto Nul met kennis weerlegd, een kritische evaluatie van de wetenschappelijke onderbouwing van netto-nul-emissiebeleid. De belangrijkste auteurs, William Happer en Richard Lindzen, zijn emeriti professoren van respectievelijk Princeton University en het Massachusetts Institute of Technology. Zij schreven het rapport voor de Amerikaanse stichting CO2 Coalition. Stichting Clintel presenteert nu de Nederlandse vertaling.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Overal in de wereld voeren overheden tegenwoordig netto-nul-emissiebeleid uit: het streven om het gebruik van fossiele brandstoffen en de emissie van CO2 en andere broeikasgassen, helemaal te elimineren. Volgens de auteurs van Netto Nul met kennis weerlegd, is er geen goede wetenschappelijke basis voor dit streven. De auteurs trekken drie belangrijke hoofdconclusies. Ten eerste is er wetenschappelijk gezien geen bewijs voor catastrofale opwarming door het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van CO2. Ten tweede worden de vele voordelen van een bescheiden opwarming en een toegenomen concentratie van koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer, zoals vergroening van de aarde, stelselmatig gemarginaliseerd.

Maar misschien nog belangrijker is hun derde conclusie: netto-nul-emissiebeleid is een bedreiging voor de mensheid. Zo impliceert het elimineren van fossiele brandstoffen onder meer het uitschakelen van de productie van stikstofmeststoffen (kunstmest) en pesticiden.

“De schatting is dat kunstmest, afkomstig van fossiele brandstoffen, ongeveer de helft van de wereldbevolking van voedsel voorziet. De wereld zou zonder het gebruik van anorganische meststoffen (gemaakt van fossiele brandstoffen), niet het voedsel kunnen leveren dat nodig is voor 8,5 tot 10 miljard mensen. Het stoppen met de productie van stikstofmeststoffen en pesticiden uit fossiele brandstoffen zou wereldwijd honger veroorzaken.”

Naast deze dringende waarschuwingen bevat het rapport nog enkele andere belangrijkste bevindingen:

• Extreem weer zou heviger en frequenter zijn geworden door klimaatverandering, maar data laten geen toename, en in sommige gevallen zelfs een afname, van zulk weer zien.

• Computermodellen die ten grondslag liggen aan netto-nul-emissiebeleid werken niet goed.

• Wetenschappelijk onderzoek dat het ‘consensus-verhaal’ van schadelijke, door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde niet ondersteunt, wordt werktuigelijk gecensureerd en uitgesloten van rapportage door het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Dit komt overeen met de conclusies die Clintel eerder zelf trok in het boek De starre klimaatvisie van het IPCC

Bron hier.