PVV-leider Wilders duikt opeens op bij Oekraïense president Zelenski

• zaterdag 7 september 2024
  • Categorie: , ,
  • Het bezoek mag gerust verrassend worden genoemd.

PVV-leider Wilders duikt opeens op bij Oekraïense president Zelenski

onze parlementaire redactie

Den Haag - PVV-leider Geert Wilders is plotseling opgedoken bij de Oekraïense president Volodimir Zelenski. Het bezoek mag gerust verrassend worden genoemd. Wilders geldt als de meest ’Oekraïnekritische’ partijleider van de coalitie. Eerder vroeg hij zich af of premier Dick Schoof bij zijn bezoek aan Zelenski wel scherpe vragen had durven te stellen.

Dat Wilders een verrassingsbezoek heeft gebracht, onthulde hij op sociale media. „Ik had net een ontmoeting met de President van Oekraïne over de vreselijke oorlog in zijn land en de steun van Nederland. Maar we spraken ook over de corruptie in Oekraïne, de kans op vrede en de voorwaarden daarvoor, de kwestie Nord Stream en de Oekraïense mannen die in Nederland verblijven in plaats van te helpen in Oekraïne.” De PVV-leider spreekt van een ’goed gesprek’ en dankt daarvoor Zelenski.

De ontmoeting van Wilders met Zelenski vond niet plaats in Oekraïne, maar tijdens een internationale topontmoeting in Cernobbio in Noord-Italië.

Wilders zit als het om Oekraïne gaat in een lastig pakket. Zijn achterban vraagt zich af of Nederland wel zo veel geld, materieel en mankracht moet uittrekken voor de oorlog met Rusland waarin het land verwikkeld is, nadat Rusland Oekraïne binnenviel. Maar in het hoofdlijnenakkoord dat de PVV sloot met VVD, NSC en BBB en waaronder Wilders zijn handtekening zette staat klip en klaar dat Nederland het land politiek, militair, financieel en moreel zal blijven steunen.

Tekst gaat verder onder het X-bericht.

Schoof sprak al met Zelenski

Het bezoek van Wilders volgt kort nadat ook premier Dick Schoof met Zelenski sprak. Na dat gesprek vroeg Wilders zich af of de minister-president het wel had aangedurfd om de corruptie in het land te bespreken en de recente berichten dat Oekraïne misschien wel betrokken is geweest bij het opblazen van de Nord Stream-pijplijn.

In zijn interview met De Telegraaf doet Schoof daar een boekje over open. De door de PVV gevraagde partijloze premier zegt wel degelijk lastige vragen aan Zelenski te hebben gesteld en onderstreept tegelijkertijd dat hij vindt dat Oekraïne op Nederland moet kunnen blijven bouwen.

Het gesprek dat Wilders met Zelenski had, is om nog een andere reden gevoelig. Dat partijleiders gesprekken voeren met regeringsleiders wordt in diplomatieke kringen als uitermate lastig beschouwd, aangezien dit het gezag van - in dit geval - minister-president Dick Schoof zou kunnen ondermijnen.

Minder minder minder zwendelensky. Ga dat regelen.