Opvang van 250 asielzoekers op de Balgweg? Bewoners wisten van niets. ‘Ik ben met stomheid geslagen’

• zaterdag 7 september 2024
  • Categorie: , ,
  • Breezand Op donderdagochtend vernamen de bewoners van de Balgweg in Breezand via de media dat er 250 asielzoekers in hun achtertuin komen wonen.

Clare Brouwer 6-9-2024

Nog niet eerder hebben ze over deze vermeende plannen gehoord. ,,Ik ben met stomheid geslagen. Waarom zijn wij hier niet van op de hoogte gesteld?”

,,In de krant stond dat de bewoners per brief geïnformeerd waren, maar wij wisten van niks”, zegt Anoushka Meilink. Ze woont aan de Balgweg 103 en kijkt vanuit haar huis uit op de schuren die volgens het plan in de zomer van 2025 veranderen in een opvanglocatie. ,,Als bewoners zijn we er niet in gekend. Je gaat hier wonen voor de rust. Er is helemaal niemand naar ons toegekomen om te vragen wat we ervan vinden.”

Ook Ben Arends hoorde donderdag pas over de plannen voor een opvanglocatie. Hij woont al bijna veertig jaar aan de Balgweg 99, in het rijtje huizen dat grenst aan de beoogde azc. ,,Ik kreeg een berichtje van een kennis die het in de krant had gelezen, ik wist van niks. Donderdag ontvingen we een brief van de gemeente die het bevestigde.”

Dat er iets mis is gegaan in de communicatie, dat bevestigt een woordvoerder van gemeente Hollands Kroon. ,,Gisteren kwamen we tot de ontdekking dat de brieven aan de bewoners niet op tijd zijn bezorgd. Wij zijn daar ook van geschrokken.”

De brief van de gemeente geeft slechts summiere informatie over de plannen. En dat maakt dat de bewoners van de Balgweg vooral ongeloof ervaren. Wat gaat er gebeuren?

Overvallen

,,De buurt is er kapot van”, zegt Arends. ,,Dat die mensen een plek moeten hebben, dat is oké. Maar hoe staat het met onze veiligheid, hoe staat het met de waarde van ons huis als er straks een asielzoekerscentrum staat? Het overvalt ons gewoon.”

Voor Arends is het de zoveelste tegenvaller en hij is het vertrouwen in de politiek verloren. ,,Hier op de Balgweg zijn wij de pishoek, het verdomhoekje van Hollands Kroon. Wij hebben hier niet eens riolering, wij horen er eigenlijk niet bij. Er wordt niet met ons gepraat, pas als alles beklonken is, krijgen wij een mededeling. Ze hebben al zoveel beloftes gedaan en er gebeurt niets. En nu horen we via de pers dat er hier 250 asielzoekers komen wonen, dat is toch belachelijk.”

De grond aan de Balgweg 105 in Breezand is een van de drie locaties die in beeld is als opvanglocatie voor asielzoekers in Hollands Kroon. De opvang is onderdeel van de Spreidingswet die op 1 februari in werking trad. Andere locaties zijn in Anna Paulowna en Nieuwe Niedorp. Veel is nog onduidelijk, maar wel is bekend dat locatie Breezand veruit de meeste bedden krijgt.

,,Ik heb er niet van geslapen”, reageert Monique van Vugt op de vraag wat ze van de plannen vindt. ,,Ik ben met stomheid geslagen. Waarom zijn zij hier niet van op de hoogte gesteld?” De boodschap hakt er in bij haar. Zij is met haar man een huis aan het bouwen op Balgweg 101. Een huis op een mooie plek waar ze hard voor gewerkt hebben. Maar Van Vugt vreest dat het gedaan is met de rust. Over een jaar kijken ze uit op het voorgenomen azc. ,,Het roept vooral heel veel vragen op”, zegt ze. ,,Komt er een hek omheen? Wat gaan die mensen doen? Is er wel een woonbestemming op het terrein, want dit gebied zit vol met regelgeving.”

De gemeente Hollands Kroon snapt dat de bewoners liever eerder in het proces waren betrokken. ‘Wij streven er ook echt naar om dat te doen’, laat de woordvoerder weten. ‘Het proces van het zoeken en vinden van ruimte voor locaties zoals asielopvang is een complex proces met veel verschillende belangen, veel verschillende betrokken partijen en aandachtspunten met betrekking tot veiligheid, vertrouwelijkheid en volgordelijkheid. Daarom is ons uitgangspunt om belanghebbenden en betrokkenen zoveel mogelijk gelijktijdig te informeren.’

Wat onduidelijk blijft, is de duur van het verblijf en of het om een noodopvang gaat. ,,We krijgen er geen antwoord op”, zegt Van Vugt. ,,We moeten wachten op de informatieavond van 10 september.”

Lees ook:

Doe net zoals ze in engeland doen . De fik erin voordat de eerste asielzoeker daar wordt geplaats.

Omdat de politiek bestaat uit ja knikkers verwacht men dat van de burgers ook. Het begint in de eu daar stikt het van de ja knikkers, den haag ja knikkers, provincie en gemeente allemaal ja knikkers voor het snelle gemakkelijke geld.
    Geld dat bij de burgers en bedrijven vandaan komt, het volk wordt besodemieterd door de waardeloze politiek.

“Wij streven er ook echt naar om dat te doen”. Dat vat het wel zo’n beetje samen. Je hebt moordenaars, bedriegers, verkrachters en leugenaars. In het karakter van een politicus komen deze allemaal bij elkaar.

Overal gaat het zo!