"Onze samenleving is op hol geslagen," waarschuwt SGP-leider Stoffer

• zaterdag 21 september 2024
  • Categorie: , , ,
  • Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen roept SGP-leider Chris Stoffer op tot meer rust in de samenleving en in de politiek.

Redactie 19-9-2024

Hij benadrukt dat stress en druk steeds meer toenemen, zowel in het dagelijks leven als in de Kamer. Stoffer doet een aantal opvallende voorstellen, waaronder de afschaffing van koopzondagen en een experiment met een "schermloos Kamerdebat". Hij vraagt het kabinet om de nadruk te leggen op rust en balans, geïnspireerd door christelijke waarden.

Stoffer wijst erop dat de samenleving "op hol is geslagen". Hij verwijst naar cijfers van het CBS waaruit blijkt dat vier op de tien Nederlanders kampen met mentale gezondheidsproblemen zoals angst of depressie. "Onze samenleving is constant op zoek naar meer, groter en beter, maar dat voortdurende jagen zorgt voor stress. Wat we echt nodig hebben, is rust," zegt hij.

Hij wijst op de waarde van rust in het christelijk geloof en citeert uit het Oude Testament: "De mens mocht beginnen met een dag rust. Dat is een ongelofelijk mooi cadeau van God. Het herinnert ons eraan dat we niet constant hoeven te werken, studeren of zorgen." Volgens Stoffer hebben we die rust nu meer dan ooit nodig.

Stoffer roept het kabinet op om meer aandacht te hebben voor rust in de samenleving, onder andere door de afschaffing van koopzondagen. "Wie is er gemaakt om 24 uur per dag, zeven dagen per week te werken?" vraagt hij retorisch. Hij pleit er ook voor om vrachtverkeer op zon- en feestdagen te verbieden, zoals in veel andere Europese landen al gebeurt. "Waarom blijft Nederland daarbij achter?" vraagt hij.

De SGP-leider verbindt dit pleidooi voor rust niet alleen aan mensen, maar ook aan het milieu. "De schepping knapt er ook van op als we onze neiging tot consumeren een beetje beperken," stelt hij. "De rustdag is een heilzaam geschenk dat we juist nu hard nodig hebben."

Kritiek op asielbeleid en pleidooi voor spoedwetgeving
    Stoffer gaat ook in op het asielbeleid van het kabinet. Hij uit kritiek op het plan om noodrecht in te zetten om de asielstroom te beperken. "Waarom kiest het kabinet voor activering van het noodrecht en niet voor spoedwetgeving? Streng en rechtvaardig asielbeleid is niet meer dan logisch, maar laat het wel effectief en juridisch deugdelijk gebeuren," stelt hij.

Hij dringt aan op een oplossing voor de migratieproblematiek, maar benadrukt dat die "juridisch houdbaar" moet zijn. "Een botte aanpak gaat ons niet helpen, maar een verstandig en stabiel beleid wel," aldus Stoffer.

Gezinsbeleid en mentale gezondheid
    De SGP-leider wijdt een groot deel van zijn betoog aan de zorg voor gezinnen. Hij roept het kabinet op om een gezinsnota op te stellen, waarin het gezin als pijler van de samenleving wordt erkend. "Het klassieke gezin is overal ter wereld de kern van een gezonde samenleving. Laten we gezinnen daarom waarderen en ondersteunen."

Ook pleit Stoffer voor een verhoging van het kindgebonden budget en een eerlijkere belastingverdeling tussen eenverdieners en tweeverdieners. "Het is cruciaal dat we gezinnen financieel meer steunen. De belastingkloof tussen eenverdieners en tweeverdieners is te groot en moet worden verkleind."

Daarnaast maakt hij zich zorgen over de mentale gezondheid van jongeren. "Veel jongeren worstelen met prestatiedruk en somberheid. De ggz zit vol en hulp voor deze groep is schaars," stelt Stoffer. Hij roept het kabinet op om landelijk relatietherapie te vergoeden en meer aandacht te besteden aan preventie van mentale problemen.

Als afsluiting doet Stoffer een opvallend voorstel: een "schermloos Kamerdebat". Hij suggereert dat Kamerleden tijdens het debat over de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geen gebruik maken van smartphones, tablets of laptops. "Onderzoek wijst uit dat Kamerleden in de plenaire zaal soms wel 90% van de tijd op hun scherm zitten," zegt Stoffer. "Laten we dat een keer anders doen en ons volledig concentreren op het debat."

Hij stelt voor om dit eenmalig te proberen en benadrukt dat het gaat om rust en focus in de politiek. "Wat we van scholieren verwachten, kunnen wij zelf toch ook een keer opbrengen?" vraagt hij met een knipoog. "Een debat zonder schermen kan ons helpen om meer aandacht en concentratie te hebben. Wie doet er mee?"

Stoffer sluit af met een oproep aan het kabinet om de verwachtingen van burgers waar te maken. "De taak voor het nieuwe kabinet is groot. Er zijn stevige beloftes gedaan en de verantwoordelijkheid om die waar te maken is enorm," zegt hij. "Maar het vertrouwen blijft broos. Het kabinet moet kiezen voor stabiel, doordacht en evenwichtig beleid."

Hij waarschuwt dat de SGP kritisch zal blijven en het kabinet scherp in de gaten zal houden. "We zullen constructief meedenken, maar ook onze eigen voorstellen blijven indienen. Uiteindelijk gaat het erom dat we rust, stabiliteit en vertrouwen terugbrengen in Nederland."

NieuwRechts