Ollongren bestuurslid geworden van organisatie met banden met Oekraïense oligarchen

• maandag 16 september 2024
  • Categorie: , ,
  •  YES is het forum waarmee de Oekraïense oligarchen de Europese krenten uit de pap halen.

Redactie15-9-2024

Kajsa Ollongren, voormalig minister van Defensie, is toegetreden tot het bestuur van Yalta European Strategy (YES), een forum dat zich richt op het versterken van de Europese samenwerking met Oekraïne. YES is opgericht door de Oekraïense miljardair Viktor Pintsjoek en wordt gezien als een belangrijk platform voor economische en politieke discussies over de toekomst van Europa en Oekraïne.

We are pleased to announce that @KajsaOllongren, an experienced politician, Minister of Defence of the Netherlands (2022–2024), has joined the YES Board.
    ________________________________________________________________________

Financieel journalist Arno Wellens uit echter scherpe kritiek op YES en noemt het een forum waarmee Oekraïense oligarchen proberen voordeel te halen uit de Europese samenwerking. Volgens Wellens zijn enkele prominente Oekraïense bedrijven nauw betrokken bij YES, waaronder gasbedrijf Burisma en energiebedrijf DTEK.

Burisma, het gasbedrijf van zakenman Mikola Zlotsjevski, was een van de speciale partners tijdens de elfde YES-bijeenkomst. Dit bedrijf kwam eerder in het nieuws door de betrokkenheid van Hunter Biden, de zoon van de Amerikaanse president Joe Biden, die voor Burisma werkte. Hunter Biden heeft deze week schuld bekend in een belastingzaak die tegen hem loopt. Hij riskeert een gevangenisstraf en een hoge boete.

Wellens wijst ook op DTEK, het energiebedrijf van miljardair Rinat Achmetov. Volgens hem gebruikt Achmetov Nederland als belastingparadijs, waardoor hij geen belasting betaalt in Oekraïne. Dit soort praktijken dragen volgens Wellens bij aan de armoede in Oekraïne, omdat deze miljardairs bezittingen naar het buitenland verplaatsen via buitenlandse vennootschappen.

De toetreding van Ollongren tot het bestuur van YES roept volgens Wellens vragen op. Hij stelt dat Pintsjoek baat zou hebben bij een persoon die voor hem deuren kan openen voor nieuwe contracten. Ollongren zou volgens hem een perfecte verbindingspersoon kunnen zijn in dit netwerk.