NPLG ‘van tafel’, boerenorganisaties blij maar niet verrast

• woensdag 4 september 2024
  • Het kabinet stopt met het Nationaal Plan Landelijk Gebied.....

4-9-2024

NPLG ‘van tafel’, boerenorganisaties blij maar niet verrast

Het kabinet stopt met het Nationaal Plan Landelijk Gebied (NPLG), meldde de NOS woensdagochtend. Een woordvoerder van het ministerie van LVVN zegt desgevraagd echter nog niet vooruit te kunnen lopen op de inhoud van het regeerprogramma.

Boerenorganisaties reageren wel op NOS-berichtgeving dat er een streep door de NPLG zou gaan. LTO-voorzitter Ger Koopmans noemt het woensdagochtend bij Radio1 ‘niet onlogisch’ dat dit nieuws nu naar buiten komt. Hij wijst onder meer op het transitiefonds – grotendeels de financiële basis onder het NPLG – dat eerder al geschrapt was in het hoofdlijnenakkoord van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB.

Ook noemt hij de deadline van 1 oktober voor de provinciale plannen die recent nog door minister Femke Wiersma van tafel is geveegd. Koopmans zegt dat het in de provinciale NPLG-plannen soms zoeken was naar de echte ruimte voor blijvers die willen verduurzamen. Volgens hem waren in deze plannen te veel zaken met elkaar verknoopt en was er veel geld uitgetrokken voor uitkoop van bedrijven en hier en daar nieuwe natuur. Koopmans vraagt zich af hoe de blijvende boer hierin ruimte had kunnen vinden.

Hopen op duidelijke richting

Agractie-voorzitter Alien van Zijtveld noemt het schrappen van het NPLG het enige juiste wat Wiersma had kunnen doen. Volgens haar is het een logische stap na het schrappen van het transitiefonds en is de berichtgeving dus ook geen verrassing. “Wij zeggen al lang dat het NPLG van tafel moet, of in ieder geval in deze vorm. We zijn niet tegen een NPLG, maar wel tegen deze NPLG.” Van Zijtveld noemt de ruimteclaims waarbij grond aan landbouw onttrokken wordt extreem. “Bossen, peilverhoging, bufferzones, dat is geen boerenperspectief. En voor provincies was het NPLG-budget al niet toereikend.”

Tegelijkertijd heeft het nieuwe kabinet zich wel geconformeerd aan de bestaande stikstof- en waterdoelen. Iets wat ook Van Zijtveld zich realiseert. “Wiersma zal duidelijkheid moeten geven wat dat precies betekent. Daarbij moet er gestuurd worden op de staat van de natuur en niet alleen op stikstof. Doelen moeten haalbaar zijn. Er moet ook een visie op land- en tuinbouw zijn. Ik mis waardering voor de boer, de agrarische sector moet niet het sluitstuk zijn.”

Van Zijtveld stelt dat het ministerie van LVVN nu vaart moet maken en duidelijkheid moet scheppen voor boeren. “Het is onmogelijk om op korte termijn een concreet alternatief voor het NPLG te hebben, maar ik hoop wel dat er rond Prinsjesdag een duidelijke richting is.”

Rijk moet het zelf doen

Een woordvoerder van de provincie Noord-Holland laat weten dat de provincie verrast is door de berichtgeving van de NOS. “Uitstellen zonder alternatief doet geen recht aan de inspanningen die al zijn gepleegd.” De provincie wijst op het debat met minister Wiersma in de Tweede Kamer vanmiddag. “Dan zullen we zien of dit konijn uit de hoge hoed echt is en of het levensvatbaar is. Als het kabinet echt alle eerder gedane toezeggingen teniet doet, dan zullen ze het inderdaad zelf moeten doen. Dat lijkt niet verstandig gezien de grote afstand tussen de (Haagse) Bezuidenhoutseweg en het landelijk gebied.”

Bij de provincie Utrecht roept de NOS-berichtgeving voor nu vooral enorm veel vragen op. Vooral omdat de doelen blijven staan, aldus een woordvoerder. “Het NPLG is een plan voor de toekomst van het landelijk gebied en de landbouw. Door dit allemaal terug te draaien, ontbreekt ook daar nu perspectief terwijl er de afgelopen jaren door het Rijk beloftes zijn gedaan en verwachtingen zijn geschapen. Stoppen betekent in dit geval geen voor-, maar achteruitgang.”

Provincie Utrecht zal daarom doorgaan met het realiseren van de doelen uit het Utrechts Programma Landelijk Gebied. “We kunnen mensen niet langer in onzekerheid laten en wij willen werken aan perspectief. Vooral omdat er nog geen enkel zicht is op een haalbare, alternatieve aanpak voor natuurherstel en legalisatie van PAS-melders”, aldus de woordvoerder.

Limburgs vertrouwen in Wiersma

Gedeputeerde Léon Faassen van provincie Limburg stelt dat het NPLG-nieuws na het hoofdlijnenakkoord niet geheel als verrassing komt. “Voor het bieden van zekerheid voor de toekomst, is nu eerst minister Wiersma aan zet. Ik zie haar plannen met belangstelling tegemoet. We hebben veel vertrouwen in deze minister en hebben vertrouwen in een goede aanpak. Het belangrijkste is dat we vooruitgaan.”

Een woordvoerder van provincie Zuid-Holland laat weten dat de provincie eerst wil horen wat de daadwerkelijke plannen straks zijn. “Een samenhangende aanpak blijft hoe dan ook noodzakelijk, we geloven in een gebiedsgerichte aanpak.” Ze laat verder weten dat er sowieso geen gevolgen zijn voor de zogenoemde koploperprojecten in Zuid-Holland à €188 miljoen.

‘We gaan uit van eigen kracht’

Gedeputeerde Hagar Roijackers van provincie Noord-Brabant laat weten het Kamerdebat vanmiddag over het NPLG te volgen en wacht de concrete plannen op Prinsjesdag af. “Voor stikstofreductie en natuurherstel zal het kabinet met een duidelijk alternatief moeten komen. We moeten vooruit met woningbouw, verduurzaming en infrastructuur.”

Een woordvoerder van provincie Groningen zegt dat de gebiedsprocessen in de provincie afgerond zijn en dat daarmee gewoon wordt doorgegaan. “We gaan uit van eigen kracht.” De onzekerheid over financiële middelen is volgens de woordvoerder al langer aan de orde en dat is in die zin niet nieuw. “We verwachten dat er alternatieve plannen van het kabinet komen en die gaan we dan toetsen aan onze gebiedsprocessen.. Er moet wel goed nagedacht worden over de haalbaarheid van die doelen. Daarover gaan we graag in gesprek met de minister.”

Eigen koers varen

”’Met de huidige informatie hebben we meer vragen dan antwoorden”, zegt Overijsselse gedeputeerde Maurits von Martels. Er is volgens hem nog steeds onduidelijkheid over de verdeling van verantwoordelijkheden tussen Rijk en provincies. Provincie Overijssel wacht op besluiten van het kabinet en rekent op duidelijke afspraken en een goede samenwerking. Von Martels: ”In Overijssel blijven we vasthouden aan onze eigen koers. We willen zelf regie houden over onze toekomst. We hebben als provincie deze zomer besloten om onze plannen te herpositioneren waardoor we ruimte hebben om flexibel in te spelen op de nieuwe situatie.”

Een woordvoerder van provincie Gelderland zegt dat het budget eerder al was ingetrokken en dat de provincie zelf al had geconcludeerd dat haar plannen niet door kunnen gaan met het beschikbare geld. “We werken met geld dat we hebben door aan meest noodzakelijke maatregelen met focus op de Veluwe en Winterswijk. We zijn benieuwd naar de oplossing van het kabinet voor wettelijke opgaves. Daar willen we graag over meedenken.”

Stoppen met NPLG ‘onbegrijpelijk’

Een woordvoerder van provincie Drenthe stelt dat de provincie verder blijft werken aan wettelijke opgaves. “We gaan er vanuit dat er de komende maanden meer duidelijkheid zal komen over de wijze waarop het Rijk hiermee aan de slag wil gaan. Als het kabinet via een andere koers de doelen wil gaan behalen, gaan wij hier graag constructief over in gesprek.” Provincie Friesland geeft vooralsnog geen reactie op berichtgeving over het NPLG en wacht eerst op de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord.

Organisatie Natuur & Milieu noemt het stoppen met NPLG ‘onbegrijpelijk’. Volgens de organisatie staat de natuur er ontzettend slecht voor en is het daarom cruciaal dat de stikstofuitstoot wel gaat afnemen. “Het is doodzonde dat de aanpak die er ligt dan opzij wordt geschoven, terwijl de doelen wel hetzelfde blijven. Dit jojobeleid geeft slechts onduidelijkheid voor boeren, provincies en de natuur.”

De Boerderij