Nieuw kabinet schrapt natuurbeleid: wordt stikstofbeleid vorige regering geschrapt?

• woensdag 4 september 2024
  • Minister Wiersma heeft aangegeven te willen kijken naar uitzonderingen op Europese afspraken.

Redactie 4-9-2024

Het kabinet heeft besloten om te stoppen met het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Dit programma was opgezet om de provincies een samenhangend ruimtelijk plan te laten maken voor natuurherstel en het aanpakken van het stikstofprobleem. Dat melden Haagse bronnen aan de NOS

De provincies waren al twee jaar bezig met het uitwerken van hun plannen in opdracht van voormalig minister Van der Wal (Natuur en Stikstof). Zij hoopten hiermee de vergunningverlening voor onder meer woningbouw en ondernemingen te versoepelen door de natuur te verbeteren. Provincies hadden recent nog benadrukt dat het NPLG in een of andere vorm voortgezet moest worden.

De nieuwe minister van Landbouw, Femke Wiersma (BBB), staat al langer kritisch tegenover het natuur- en stikstofbeleid. Onder het nieuwe kabinet is niet alleen het NPLG geschrapt, ook het budget is sterk verminderd. Het oorspronkelijke budget van ruim 20 miljard euro is teruggebracht naar 5 miljard euro voor landbouwspecifieke maatregelen en 500 miljoen euro per jaar voor boeren die bijdragen aan natuurherstel. De provincies hadden juist om veel meer geld gevraagd om hun plannen uit te voeren.

Eerder werd de deadline voor de provinciale plannen, die oorspronkelijk op 1 oktober klaar moesten zijn, al opgeschort. Nu verdwijnt ook de term NPLG zelf, aldus ingewijden. Het is onduidelijk hoe het kabinet de doelen voor natuur, klimaat, stikstof en water nu wil behalen. Minister Wiersma heeft aangegeven te willen kijken naar uitzonderingen op Europese afspraken. Hoewel het coalitieakkoord stelt dat de huidige doelen voor waterkwaliteit en natuurbescherming moeten worden gehaald, bestaat er grote onzekerheid over hoe dit wordt gerealiseerd.

Binnen twee weken, mogelijk op Prinsjesdag, zal het kabinet waarschijnlijk met een alternatief plan komen. Verwacht wordt dat de nieuwe aanpak vertraging zal opleveren in het halen van de gestelde doelen. Dit onderwerp zal vandaag ook in de Tweede Kamer worden besproken tijdens een debat over stikstof.

NieuwRechts