De Rekenkamer waarschuwde maandag dat de EU met haar ambities mogelijk haar industriële soevereiniteit op het spel zet.
27-9-2024
Meloni: EU-verbod op CO2-auto’s is ‘zelfdestructief’
Van een onzer correspndenten.
De Italiaanse premier Giorgia Meloni zei woensdag dat de Europese Unie in 2035 een einde wil maken aan de verkoop van koolstofdioxide (CO2) uitstotende auto’s. Hiermee neemt de EU een ‘zelfdestructieve’ positie in ten aanzien van industriële en milieuproblemen.
‘Het verbod op endotherme motoren (auto’s) vanaf 2035 is een van de meest voor de hand liggende voorbeelden van een zelfdestructieve aanpak’, vertelde Meloni tijdens een evenement in Rome.
Europese rekenkamer: overschakelen op elektrisch onhaalbaar.
In maart 2023 keurden EU-landen een baanbrekende wet goed die vereist dat alle nieuwe auto’s vanaf 2035 geen CO2-uitstoot meer hebben, wat in feite een verbod op diesel- en benzinevoertuigen inhoudt en 55% lagere CO2-uitstoot vanaf 2030, vergeleken met de niveaus van 2021.
‘De industriële sector begeleiden in de uitdaging van ecologische transitie kan niet betekenen dat hele sectoren worden ontmanteld’, zei ze.
De EU-maatregel was bedoeld om de elektrificatie van de auto-industrie te versnellen, maar verschillende autofabrikanten zijn onlangs begonnen hun plannen voor de uitrol van elektrische voertuigen (EV) af te schalen vanwege de geringe vraag.
Plug-in-hybride auto’s, die gezien werden als een tussenstap op weg naar compleet elektrische auto’s, blijken bovendien in het echte leven 250 procent meer uit te stoten dan in de testsituatie.
Trouw schreef eerder dit jaar dat ook de Europese rekenkamer het compleet overschakelen op elektrische auto’s in 2035 voor EU totaal onhaalbaar achtte:
‘De Rekenkamer waarschuwde maandag dat de EU met haar ambities mogelijk haar industriële soevereiniteit op het spel zet. Dat bleek niet uit een nieuw onderzoek, maar uit de opeenstapeling van onderzoeken die al eerder zijn uitgevoerd. Die geven bij elkaar een nogal somber beeld van hoe de ambities van de EU verder lijken te reiken dan de mogelijkheden die er zijn. Zo was het plan om eerst de uitstoot van benzine-auto’s te verminderen, totdat het hele Europese wagenpark op batterijen rijdt. Maar in de afgelopen twaalf jaar is de uitstoot van auto’s niet gedaald. Motoren werden wel efficiënter, maar tegelijk werden auto’s groter en zwaarder, waardoor de besparing teniet werd gedaan. Plug-in-hybride auto’s, die gezien werden als een tussenstap op weg naar compleet elektrische auto’s, blijken bovendien in het echte leven 250 procent meer uit te stoten dan in de testsituatie.’
***
***
1 reacties :
Een Plug-in die 250x meer uitstoot als in de test situatie. Het is maar hoe je het bekijkt: Als in de test elektrisch wordt gereden dan is er alleen de uitstoot van de energiecentrales tijdens het laden. Wordt er gereden en de afstand is meer kilometers dan de fabrikant opgeeft dat er elektrisch kan worden gereden dan neemt de benzine(of diesel) motor het over. Daarom de verschillen. Wat we ons wel moeten realiseren is dat een elektrische auto stroom verbruikt die door de zo verfoeide energiecentrales wordt opgewekt en bijna jaarlijks nieuwe banden nodig heeft vanwege het hoge gewicht. Tel daarbij op de hogere aanschaf tov. een benzine versie, hogere wegenbelasting, hogere verzekeringskosten, problemen met de afvoer van de batterijen, reparatie kosten, enz. Wat blijft er dan nog over van al die zogenaamde "groene" onzin?
Een reactie posten