30-9-2024

Zoals het er nu naar uit krijgt klimaatminister Sophie Hermans richting het volgende voorjaar het niet gemakkelijk.

Aanleiding zijn haar eigen opmerkingen op een webinar over de haalbaarheid van klimaatbeleid, deze week. De minister voorspelde dat haar eigen beleid niet voldoende zal zijn en dat er aanvullende maatregelen zullen moeten worden genomen om tot verantwoord klimaatbeleid te komen. Vertegenwoordigers van klimaatbevlogen organisaties waren op de digitale bijeenkomst sceptisch en zagen bij het kabinet Schoof ‘gebrek aan motivatie’.

Marjolein Demmers van Natuur en Milieu:

‘De minister wil wel, maar krijgt ze de partners in de coalitie wel mee?’

Vraag is inderdaad hoever sommige partijen, met name de hoog in de peilingen staande PVV, wil doorgaan met nog meer klimaatbeleid.

Webinar met Minister ‘Mensen een tweedehands elektrische auto laten kopen en dan de motorrijtuigenbelasting omhoog: dat kan echt niet!‘

Daarmee is de tragische voorstelling van Hermans gekenschetst: ze staat politiek alleen in het kabinet voor nog meer steun aan klimaatbeleid. Nu immers blijkt dat de energietransitie op heel veel punten faalt en helemaal geen feest is voor de portemonnee zoals VVD klimaatgoeroe Ed Nijpels ons heeft voorgehouden, neemt het kabinet juist al tegengestelde maatregelen die een groen klimaatbeleid in de weg staan: Kabinet Schoof zette een streep door de verplichting een warmtepomp te moeten nemen, verlaagde de energiebelasting voor bedrijven en neemt het door de Europese Commissie gepropageerde Europese tussendoel voor emissies richting 2040 niet echt meer serieus. De minister blijft maar met haar stokje op de rand van de hoed tikken en er verwachtingsvol in kijken, maar alles wat we zien: geen wit konijn. Hermans:

‘We doen dingen wat anders, we zetten hier en daar een stapje terug, en elders een stapje bij. Als coördinerend minister voel ik bij de andere ministeries ook de motivatie.’

Jan van Friesland.

Lot van Hooijdonk, wethouder in Utrecht, liet op het webinar namens de VNG weten dat de intenties van Sophie Hermans goed zijn. Maar krijgt ze dit voorjaar de partijen mee, bijvoorbeeld voor de financiering van het Warmteplan?, vroeg ze zich bezorgd af. De sprekers waren het er unaniem over eens dat op sommige punten echt versnelling moet optreden. Klimaat-alarmiste en werkgeversvoorvrouw Ingrid Thijssen:

‘Duizenden ondernemers staan klaar om klimaatmaatregelen te nemen. Iedereen is blij dat hun energiebelasting omlaag gaat. Maar als ondernemers geen maatregelen kunnen nemen vanwege netcongestie of stikstofregels worden ze echt woedend!’

Het toverachtige klimaatbeleid van Hermans is ook nog verweven met de rauwe werkelijkheid van het stikstofbeleid en die beleidsterreinen vertragen elkaar, zo was de analyse. Een mislukte truc kan soms ook applaus opleveren. Het ziet er naar uit dat Hermans het met haar voorstelling in die richting moet zoeken.