Het is nú tijd voor een grote schoonmaak onder ambtenaren

• maandag 16 september 2024
  • Categorie:
  • Ruim de helft van de kiezers is positief over het regeerakkoord

Ebru Umar 15-9-2024

Het is nú tijd voor een grote schoonmaak onder ambtenaren

Ruim de helft van de kiezers is positief over het regeerakkoord; valt dat even tegen voor de vaderlandse pers. En natuurlijk de oppositiepartijen. Nederlanders die tevreden zijn, dat mag op de voorpagina. Zeker als ze tevreden zijn over politici – die ánderen wel te verstaan. Over die racisten. Die bruinhemden.

Iedereen die deze tevredenheidscijfers hoort, zou zich moeten afvragen hoe het kan, dat kiezers tevreden zijn? Is het om de inhoud, of omdat er eindelijk nieuwe poppetjes zijn? Poppetjes die lijken te handelen als mensen, in plaats van omhooggevallen stumperds die nog minder kunnen dan stumperds? Is dat ook de reden dat kranten wellicht groots uitpakken met het terugtrekken van Omtzigt, maar de gemiddelde Nederlander denkt ‘nou, tot later maar weer? Been there done that?’. Eindelijk geen machines, maar mensen?

Het stikt nog steeds van de ambtenaren die jarenlang Nederland naar de knoppen hebben geholpen.

Dat die tevredenheid om zal slaan, is zeker. Uiteindelijk komt er weinig van beloftes terecht en stikt het nog steeds van ambtenaren die jarenlang Nederland naar de knoppen hebben geholpen. Dat was hun baan, dat ís hun baan. Het is kansloos om het geweld dat Nederland teistert in de vorm van messentrekkerij, Mocromaffia en pinpasberovers terug te draaien; als het makkelijk was geweest was het allang gedaan. Het is kansloos om het groeiende analfabetisme en de aftakeling van het onderwijs terug te draaien; als het makkelijk was geweest was het allang gedaan. Het is kansloos om de zorg weer te zo ver te krijgen om te doen wat ze zouden moeten doen: zorgen voor zieken, zwakkeren en hulpbehoevenden; als het makkelijk was geweest was het allang gedaan. Ook is het kansloos om de ontwaarding van ons geld én leven, terug te draaien; als het makkelijk was geweest was het allang gedaan.

Net zoals dat het kansloos is om de toeslagenslachtoffers hun kinderen terug te brengen, de woningnood op te lossen, de asielfraudeurs uit te zetten; het zijn ambtenaren die deze shitshow gerealiseerd hebben. Niemand voelt zich verantwoordelijk voor de teloorgang van Nederland, en al helemaal niet de mensen die ervoor betaald worden. Dus dat diezelfde ambtenaren het nu opeens heel anders zouden gaan doen? Omdat er opeens een ander poppetje zit die zich minister mag noemen? Gaat niet gebeuren. Maar er zit wél een ander poppetje; mag Nederland tenminste opgelucht zijn de slag gewonnen te hebben?

Ambtenaren denken net als politici over ons: wij zijn hun pinautomaat.

Of we de oorlog gaan winnen, is echter nog maar de vraag. Ambtenaren zijn een variant op politici: ze zitten er voor zichzelf. Ze verdienen al meer dan de gemiddelde Nederlander, hebben meer rechtszekerheid dan een gemiddelde Nederlander, laat staan bestaanszekerheid en willen maar één ding: nooit een gemiddelde Nederlander worden. De enige manier om dat te realiseren, is voor de makkelijke weg kiezen. Nederlanders, de anderen, niet alleen negeren maar vooral vleugellam maken. Voed ons met álles wat slecht voor ons is, van slecht onderwijs, tot onveilige leefsituaties, tot onbetaalbaar wonen, eten en leven en wat rest is Extinction Rebebllion dat zich op snelwegen vastplakt.

De rest van Nederland is daar te murw voor – nog afgezien van het feit dat we wel wat beters te doen hebben. Kinderen opvoeden, stoepje schoonvegen, de kat naar de dierenarts brengen. Bovendien denkt de rest van Nederland: dáár gaat dus mijn belastinggeld heen, dat geld dat ik nodig had om de rest van de maand te halen maar dat de overheid mede dankzij de ambtenaren uit onze portemonnees rooft. Ja, ambtenaren denken net als politici over ons: wij zijn hun pinautomaat. Het enige waar wij goed voor zijn, is het ophoesten van belastinggeld.

Dus zo gek is het niet dat de meerderheid van Nederland eens een keer positief is over het regeerakkoord. Het belichaamt de schoonmaak onder politici. Andere mensen, andere teksten; dat de andere daden zullen uitblijven, weten we. Vooralsnog hopen we dat die andere mensen lang genoeg zullen kunnen blijven zitten, om een schoonmaak onder ambtenaren te realiseren. En dat Omtzigt uitbarst in emotioneel kleutergedrag, verbaast niemand aan deze kant van de geschreven teksten. Het enige wat verbaast, is de gretigheid waarmee mensen die wat anders willen, kapot gemaakt moeten worden. Dat Omtzigt niet de juiste man op de juiste plek is, weten we allang. Het is precies de reden waarom iedereen hem beterschap wenst in plaats van een exit uit Den Haag: het is tijd voor de ánderen.

NieuwRechts

Vergeet de consultants niet, de reserve-ambtenaren. Die vormen ook al geruime tijd een ware plaag in het ambtenaren koninkrijk der nederlanden.