Helders college maakt zich wel degelijk zorgen om de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum op de grens met Hollands Kroon

• donderdag 19 september 2024
  • Den Helder - Burgemeester en wethouders van Den Helder maken zich wel degelijk zorgen om de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum aan de Balgweg in Breezand, bij de grens met de marinestad.

Delano Weltevreden 18-9-2024

Dat bleek maandagavond in de gemeenteraad. Vorige week stuurde het college een brief naar de gemeenteraad waarin staat dat de voorgenomen vestiging van een azc in Breezand de aandacht heeft van het Helderse stadsbestuur en dat het college daarover in gesprek blijft met Hollands Kroon. Woordvoerder Florentine de Maar zei op vragen van deze krant dat die passage in de brief van het college niet betekent dat het stadsbestuur zich zorgen maakt. Het was een kwestie van twee gemeentebesturen die elkaar informeren.

Het college moest Hollands Kroon duidelijk maken dat Den Helder geen voorstander is van een azc op de grens met Den Helder, vond PVV. Onder meer omdat de asielzoekers ongetwijfeld naar Den Helder zullen komen, omdat een azc op die plek slecht is voor het vestigingsklimaat voor ondernemers en omdat zo’n azc ontwikkelingen op Kooyhaven negatief zou kunnen beïnvloeden. VVD, Fractie Pastoor, PvdA, Behoorlijk Bestuur, Beter voor Den Helder en Marinus Vermooten (Samen Actief) schaarden zich achter de motie van PVV hierover.

Uitleg

Die motie was eigenlijk niet nodig, bleek uit de uitleg van wethouder Peter de Vrij. Het college heeft meteen nadat het plan van Hollands Kroon bekend werd, het stadsbestuur van de buurgemeente mondeling duidelijk gemaakt dat Den Helder ‘twijfels’ heeft over een azc op die plek. ,,We bereiden een brief voor waarin veel vragen staan die beantwoord moeten worden. Aspecten die ook in de motie staan. Volgende week wordt die brief in het college behandeld, daarna kan hij worden verstuurd. Wij gaan niet over het grondgebied van Hollands Kroon, laat dat duidelijk zijn. Maar we kunnen wel vragen hoe zij bepaalde dingen zien in het licht van een azc daar.’’ De Vrij zegt dat inmiddels een afspraak met het college van Hollands Kroon is gemaakt voor het bespreken van de kwestie.

Hij wijst er op dat de gemeenteraad van Hollands Kroon nog een besluit moet nemen over een azc aan de Balgweg. Als ook de provincie groen licht heeft gegeven, moet Hollands Kroon nog een zogenoemd bestuursakkoord sluiten met asielorganisatie COA. ,,In dat bestuursakkoord kunnen zaken worden opgenomen die wij voor onze gemeente goed geregeld willen hebben.’’

Op voorhand

ChristenUnie heeft er ‘een beetje moeite’ mee dat PVV en andere fracties op voorhand suggereren dat de asielzoekers in Breezand een gevaar voor Den Helder gaan opleveren en problemen gaan veroorzaken. ,,Het zijn mensen die asiel vragen. Dat betekent niet per definitie dat het slechte mensen zijn of mensen die problemen opleveren’’, zegt fractievoorzitter Dina Polonius.

GroenLinks vindt het fijn dat Hollands Kroon ook verantwoordelijkheid neemt voor het opvangen van asielzoekers. ,,Maar zelfs GroenLinks vindt het bijzonder dat een gemeente met 350 vierkante kilometer aan grond, precies dat stukje grond aan de grens van het 45 vierkante kilometer Den Helder kiest’’, zegt fractievoorzitter Marije Boessenkool. Haar fractie vindt het niet nodig om het college op te dragen van alles en nog wat met betrekking tot het azc in Breezand met Hollands Kroon te regelen. Dat het college over het geplande azc al in gesprek is met Hollands Kroon is voor haar fractie voldoende. ,,Wij kunnen er van alles van vinden, maar wij gaan daar als raad niet over.’’

Asielzoekers zijn niet per definitie slechte mensen of mensen die problemen veroorzaken

Dina Polonius

Fractievoorzitter ChristenUnie Den Helder