Eerdmans doet oproep kabinet: 'Verziek het niet, deze gouden kans voor Nederland'

• donderdag 19 september 2024
  • Categorie: , , ,
  • Een groot deel van Eerdmans' toespraak was gericht op de migratiecrisis.

Redactie 19-9-2024

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen riep JA21-leider Joost Eerdmans het nieuwe kabinet op om de “gouden kans” die voorligt, niet te verspillen. In zijn toespraak waarschuwde hij het kabinet om door te pakken op cruciale thema’s als migratie, koopkracht, en klimaatbeleid. Eerdmans benadrukte dat de maatregelen die nu genomen worden, Nederland op de juiste weg kunnen zetten, maar dat het kabinet deze kans niet mag laten liggen.

Een groot deel van Eerdmans' toespraak was gericht op de migratiecrisis. Hij bekritiseerde het huidige asielbeleid en benadrukte dat er snel werk moet worden gemaakt van strengere maatregelen. "Er is een asielcrisis, en wie dat niet ziet, ligt onder een steen," zei Eerdmans. Hij benadrukte dat het kabinet een effectief migratiebeleid moet ontwikkelen, waarbij opvang in de regio’s centraal staat. Volgens hem is het huidige model, waarbij vluchtelingen via meerdere veilige landen Nederland bereiken, “failliet.”

Daarnaast sprak hij zijn zorgen uit over de voortgang van de opt-out voor Nederland binnen het Europese asielbeleid. Hij riep op tot concrete actie en coalitievorming met andere landen om het plan tot uitvoering te brengen.

Hoewel Eerdmans zijn lof uitsprak over een aantal plannen van het kabinet, waarschuwde hij tegen besluiteloosheid en verslapping. Hij wees op de hoge kosten van het halveren van het eigen risico in de zorg en vreest dat dit zal leiden tot langere wachtlijsten en hogere zorgpremies. Ook waarschuwde hij voor de gevolgen van de toenemende belastingdruk op vliegtickets.

Hij was echter tevreden over de veiligheidsmaatregelen die in het nieuwe kabinet worden voorgesteld. "Wie barmhartig is voor de wolven, doet onrecht aan de schapen," aldus Eerdmans. Hij riep op tot strenge handhaving en bescherming van slachtoffers.

Eerdmans sloot zijn toespraak af met een oproep tot bestuurlijke daadkracht. Hij benadrukte dat het nieuwe kabinet de kans heeft om echte veranderingen door te voeren, maar dat dit vraagt om snelheid, degelijkheid en professionaliteit. "Werk hard, toon bestuurlijke professionaliteit en zorg dat het lukt. Verziek het niet!"

NieuwRechts