De vele koppen van kabinet Schoof

• maandag 16 september 2024
  •  De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.

16-9-2024

In het coalitieakkoord Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst, dat op 15 december 2021 door Rutte IV werd gepresenteerd, ronkte het nog van groene klimaatambities. Zo zouden er afspraken worden gemaakt over een versnelling van het klimaatbeleid met een 55% CO2-reductie in 2030. Er werd 35 miljard voor vrijgemaakt, uit te geven in vier jaar. Inmiddels zijn we inderdaad vier jaar verder en lijkt er van de oorspronkelijke klimaatambities weinig meer over, mede door kabinetsdeelname van de PVV.

Het nieuwe toverwoord in Den Haag is inmiddels ‘koppen’

Natuurlijk wordt er nog aan de doelstellingen van Parijs vastgehouden, maar het elan is weg. Ook aan de zegetocht van Frans Timmermans en zijn hemelbestormende Green Deal, die daarmee het ene na het andere eredoctoraat in ontvangst mocht nemen, is een einde gekomen. Het nieuwe toverwoord in Den Haag is inmiddels ‘koppen’ en we zien het woord op veel pagina’s terug in het uitgewerkte hoofdlijnenakkoord. Wat het woord precies behelst is onduidelijk, maar het lijkt een gevaar voor bestaand beleid. Het roept iets op van ‘koppen snellen’: kop er af. ‘Koppen’ strekt zich ook uit naar het ooit zo ferm beleden politieke klimaatalarmisme met zijn niet te verantwoorden uitgaven van miljarden. Hier een ‘kop’ die dat al te groene alarmisme treft:

‘De verhoging van het tarief van de CO2-heffing voor de industrie wordt teruggedraaid om een gelijker speelveld te creëren. Er worden geen nieuwe nationale koppen op Europees beleid ingevoerd.’

Jan van Friesland.

Het door de Europese Commissie dit voorjaar ingezette voornemen om in 2040 maar liefst 90% minder emissies te realiseren, lijkt ook niet meer de scorende kopbal, gezien de ambitieloze opvatting van onze klimaatminister. Lees goed mee:

‘Het tussendoel voor 2040 betreft een EU doel en geen nationaal doel. Nederland is daarom niet verplicht ook een nationaal doel voor 2040 te stellen naar aanleiding van het EU doel. Wanneer er overeenstemming is tussen de lidstaten en het Europees Parlement over het EU-tussendoel voor 2040 en de onderliggende Europese beleidsarchitectuur voor de periode na 2030 nader is ingevuld, wordt dit vertaald naar het nationale beleid. Naar verwachting zal de besluitvorming over de beleidsarchitectuur voor de periode na 2030 in de EU uiterlijk in 2028 worden afgerond.’

Het volgende woord dat helemaal een einde maakt aan groen klimaatbeleid is ‘beleidsarchitectuur’.