Door Fritz Vahrenholt.

Zoals de grafiek hierboven laat zien, bleven de mondiale gemiddelde temperaturen in augustus ongeveer hetzelfde vergeleken met juli 2024.

Vandaag zal ik eerst kijken naar de toegenomen schommelingen in de opwekking van zonne-energie en windenergie in augustus, die een last gaan vormen voor de federale begroting. Vervolgens zal ik laten zien welke middelen de federale overheid zal gebruiken om de gasprijzen vanaf januari 2025 te verhogen om de impopulaire warmtepomp beter te kunnen implementeren.

Eerst begin ik met een grafiek die ik op de burgertop liet zien voor 900 luisteraars in de Liederhalle Stuttgart. Het laat de kern van de energietransitie zien: Stabiele, goedkope, CO2 -vrije elektriciteitsopwekking op basis van kernenergie wordt ingeruild voor instabiele, te dure elektriciteitsopwekking op basis van wind- en zonne-energie.

600 Miljard voor de energietransitie

Uit de grafiek blijkt dat de energietransitie op het gebied van CO2 -vrije elektriciteitsopwekking sinds 2002 niets anders heeft opgeleverd dan het vervangen van goedkope kernenergie door duurdere en onbetrouwbare wind- en zonne-energie.

In een publicatie van Jan Emblemsvåg van de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie in Trondheim in het gerespecteerde tijdschrift “International Journal of Sustainable Energy” komt hij tot de conclusie:

als Duitsland in 2002 bij kernenergie was gebleven, zou het € 600 miljard hebben bespaard en er zou een vergelijkbare hoeveelheid CO₂ – vrije elektriciteit worden geproduceerd als bij al zijn hernieuwbare energiebronnen.

Axel Bojanowski schrijft in Die Welt:

Duitsland is tot nu toe €600 miljard armer geworden als gevolg van de energietransitie, zonder dat deze transitie enig voordeel heeft opgeleverd. De Noorse energiedeskundige bevestigt het oordeel van de Federale Rekenkamer:

Maar het zal nog erger worden als dit beleid niet uiterlijk in 2025 wordt stopgezet. Het adviesbureau EY en de Federale Vereniging van de Energie- en Waterindustrie schatten de investeringen die tussen 2023 en 2035 moeten worden gedaan op een duizelingwekkende € 1.214 miljard.

De bondsminister van Economische Zaken beoordeelt de energietransitie daarentegen als volgt:

Dat zal niet het bedrijfsmodel van een geïndustrialiseerd land zijn.

De kostenspiraal van wind- en zonne-energie draait steeds sneller

Augustus 2024 toont op dramatische wijze de absurditeit van de ongecontroleerde verdere uitbreiding van wind- en zonne-energie. Zoals te zien is in de grafiek waren zonne-energie (geel) en windenergie (blauw) in de middaguren van augustus voldoende om aan de vraag naar elektriciteit (bruin) te voldoen. Daarnaast draaien ook de waterkrachtcentrales en conventionele energiecentrales, die om redenen van netwerkstabilisatie op het netwerk moeten worden aangesloten, zodat de elektriciteitsbehoefte rond de middag vaak zou worden overschreden door de elektriciteitsopwekking als de systemen niet zouden worden uitgeschakeld en betaald, of als de elektriciteit aan het buitenland wordt weggegeven.

De aandelenkoersen dalen tot nul. De exploitanten van zonne- en windenergie ontvangen echter een bindend gegarandeerd teruglevertarief (wind momenteel 7,35 €ct/kwh, zonnedaken ongeveer 8-12 €ct/kwh ), ook al heeft de opgewekte zonne- of windenergie een waarde van nul, of zelfs onder nul valt.

Het verschil met de beurskoers wordt uit de federale begroting gehaald. In augustus bedraagt ​​het totaal van de dagelijkse bijbetalingen (rood in het onderste deel van de grafiek) € 1.640.069.048,60. € 1,6 miljard in augustus extrapoleert naar ongeveer €20 miljard voor het jaar, €10 miljard meer dan oorspronkelijk gepland.

We herinneren ons: de coalitiepartijen konden het niet eens worden over een begroting in evenwicht voor 2025. Een tekort van € 12 miljard wordt niet gedekt door de inkomsten. Niemand dacht aan het afschaffen van de EEG-belastinggiften bij de verkeerslichten.

Maar de grafiek laat ook zien hoe weinig zin de poging van de minister van Economische Zaken en zijn Federale Netwerkagentschap heeft om de productie van goederen in Duitsland te verschuiven naar tijden waarop de zon schijnt en de wind waait, door de netwerktarieven te veranderen.

Uiteraard zal deze verandering in de netwerktarieven de voortdurende productie van goederen in Duitsland nadelig beïnvloeden en deze het land uitjagen. In mijn laatste nieuwsbrief werd dit uitgebreid beschreven .

Het echte schandaal is echter dat deze wijziging in de netwerktarieven met deze verstrekkende gevolgen niet door de Duitse Bondsdag wordt besproken en beslist. Dit ondoorzichtige beleid is al een keer in de praktijk gebracht bij het wijzigen van de gasnettarieven, die vanaf januari 2025 verhoogd kunnen worden.

Voor het vernietigen van de gasnetwerken wordt vanaf 2025 aan burgers gevraagd te betalen

Het is moeilijk te geloven. Het Federaal Netwerkagentschap heeft onder leiding van de Groene Klaus Müller stilletjes en in het geheim besloten dat de gasnetbeheerders de gasnettarieven vanaf 1 januari 2025 met maar liefst 20 – 40% kunnen verhogen. De reden is schandalig. Het Federaal Netwerkagentschap gaat ervan uit dat de Klimaatbeschermingswet betekent dat er vanaf 2045 in Duitsland geen CO2 meer mag worden uitgestoten en dat daarom vanaf 2045 geen gasverwarmingsinstallaties meer mogen worden gebruikt en dat de gasnetten in Duitsland daarom moeten worden afgesloten tegen 2045.

Dat is nog maar twintig jaar en daardoor zijn veel gasleidingen met een economische levensduur van vijftig jaar in 2045 nog niet volledig afgeschreven. Het Federaal Netwerkagentschap staat daarom de gasnetbeheerders toe de afschrijving te verhogen tot 12% en de resterende afschrijvingsperiode te verkorten tot 20 jaar of minder. Dit leidt tot een stijging van de afschrijvingskosten, zodat zelfs het Federaal Netwerkagentschap uitgaat van een stijging van de gasnetwerktarieven met 20%. Experts verwachten zelfs tot 40%.

Noch aan het parlement, noch aan de burgers is gevraagd of zij werkelijk willen dat alle gasnetwerken in Duitsland in 2045 zijn afgesloten. We hebben het over 550.000 km aan gasleidingen in onze steden en districten met een waarde van € 270 miljard.

De stijging laat zich ook samenvatten onder het motto: Hoe bederven we het genot van de burger van zijn eigen gasverwarming? Door het gebruik van gas duur te maken, zal de impopulaire warmtepomp alsnog geaccepteerd worden. De afgelopen tien jaar zijn de investeringen in gaspijpleidingen, vooral in de nieuwe deelstaten, gestegen van ongeveer €1 miljard naar €1,5 miljard per jaar en nu staan ​​deze gloednieuwe pijpleidingen ook op de planning om over twintig jaar te worden gesloopt.

Het Federale Netwerkagentschap heeft een heel bijzondere traktatie voor steden die bijzonder groen wilden zijn en een eerdere uitstapdatum uit olie, gas en steenkool wilden. Steden die in 2035 willen uittreden, kunnen burgers steeds vaker vragen om tot 2035 een hogere gasnetwerkvergoeding te betalen. Dit zijn de steden Augsburg, Stuttgart, Bonn, Oldenburg, Krefeld, München, Frankfurt, Dortmund, Dresden. Ook de burgers van Mannheim, Münster en Aken die over vijf jaar eruit willen, zullen “genieten” van de bijzonder grote tariefverhoging.

Vanaf 15 oktober 2024 kunnen de gasnetbeheerders hun verhogingen voor 2025 bekend maken. De netwerktarieven voor gas bedroegen in 2023 gemiddeld 1,89 €ct/kwh. Met een stijging van 20% zullen huishoudens en bedrijven (exclusief de industrie), die 477 miljard kWh gas verbruiken, € 1,8 miljard extra per jaar gaan kosten.

Het is echter veel belangrijker om rekening te houden met de kosten die ontstaan ​​om het gasnetwerk te vervangen door uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk en de eindapparatuur. Het gaat om € 268 miljard, zo berekende VNG uit Leipzig, een van de grootste gashandelaren van Duitsland, in het onderzoek ‘De waarde van gasinfrastructuur voor de energietransitie’

Drie jaar geleden kondigde de ontslagen staatssecretaris Graichen aan dat de gasleidingen zouden worden afgesloten. Bijna niemand nam deze verklaring serieus. Het idee werd geïmplementeerd tijdens de regering van de SPD, de Groenen en de FDP.

Hoe komen we van het verkeerde pad af?
Een nieuwe federale regering moet eerst de CO2- reductiedoelstelling voor 2045 herdefiniëren , conform het Klimaatakkoord van Parijs. Er staat:


In de eerste plaats betekent “De Tweede Helft” niet 2045. In de tweede plaats wordt meer dan de helft van de jaarlijkse CO2-uitstoot in de wereld nu geabsorbeerd door planten en oceanen (dalingen in de Overeenkomst van Parijs). Netto nul betekent hooguit een halvering van de uitstoot. En je kunt dat zelfs aan het Federale Constitutionele Hof wijten. Dit maakt veel van de invasieve verboden, zoals het verbod op verwarming, het verbod op verbranding en het verbod op elektriciteitscentrales, overbodig.
Alleen op deze manier zal Duitsland een goede toekomst hebben.

***