Van een onzer correspondenten.

Een in brand gevlogen elektrische auto levert de brandweer geregeld kopzorgen op. Een in brand gevlogen elektrisch aangedreven vrachtwagen blussen is een nog veel groter probleem. In de Verenigde Staten vloog een elektrische vrachtwagen van Tesla in brand. Er was bijna 200.000 liter water nodig om het gevaarte te blussen, zo meldt de National Transportation Safety Board (NTSB).

Uit voorzorg werd door een vliegtuig een brandvertragend middel over de directe omgeving rond de e-vrachtwagen uitgestort.

Tesla verkoopt niet alleen elektrische auto’s zoals de Model 3, Model Y, Model S en Model X, maar ook een elektrische vrachtwagen: de Semi. De Tesla Semi is in Europa niet te koop, maar is in thuisland de Verenigde Staten al even beschikbaar.

Op maandag 19 augustus raakte een door een Tesla-medewerker bestuurde Tesla Semi op Interstate 80 – onderweg naar de Tesla Gigafactory in Sparks (Nevada) – in een bocht van de weg. Het gevaarte ramde dwars door een dik 3o centimeter dikke boom en kwam verderop tegen meerdere bomen tot stilstand. De bestuurder kwam er – gelukkig – volledig ongeschonden vanaf.

De Tesla Semi niet. Het lithium-ion accupakket vatte vlam en dus kwam niet alleen de snelwegpolitie van Californië naar het incident, maar ook de California Department of Forestry and Fire Protection (CAL FIRE). Tesla stuurde zelf een technisch expert naar de brandende truck om te assisteren.

De brandweer had maar liefst 189.271 liter water nodig om de brand te blussen en om het accupakket van de Semi verder te koelen. Uit voorzorg werd door een vliegtuig een brandvertragend middel over de directe omgeving rond de e- vrachtwagen uitgestort.

De Tesla Semi werd uiteindelijk naar een open plek verplaatst waar hij 24 uur lang in de gaten werd gehouden. Het accupakket vatte niet opnieuw vlam.

Bron hier.