AD over transitiechaos: Subsidie op warmtepompen drastisch teruggeschroefd. ‘De onbetrouwbare overheid ten top’

• maandag 23 september 2024
  • Categorie: , ,
  • ... ‘dat gaat Nederlandse huishoudens wel veel meer geld kosten’....

23-9-2024

Foto: Shutterstock.

Van een onzer correspondenten.

Huishoudens die willen verduurzamen zien de kosten fors oplopen. Warmtepompen worden in 2025 tot wel 20 procent duurder doordat de subsidie wordt verlaagd. Elektrisch rijden wordt duurder. En de twijfel over zonnestroom blijft. Wat betekent dit voor onze portemonnee?

‘Een duurdere warmtepomp én langere terugverdientijd van zonnepanelen bij elkaar opgeteld, helpt de energietransitie natuurlijk niet.’

Wereld op zijn kop: de Consumentenbond stelt dat consumenten nu massaal afhaken van zonne-energie en roept Kamerleden op om tegen de wet te stemmen.

De verduurzaming van de Nederlandse woningen kan gewoon verder gaan. Dat is de sfeer die de Miljoenennota van kabinet-Schoof ademt. Maar de ontbrekende zin, ‘dat gaat Nederlandse huishoudens wel veel meer geld kosten’, wordt pas duidelijk als de cijfers en maatregelen ontleed worden. Warmtepompen, zonnepanelen en elektrisch rijden worden duurder, of het blijft onduidelijk of investeren in deze duurzame maatregelen loont.

Precies op het moment dat de prijzen van warmtepompen flink dalen door overproductie, ingezakte vraag en de komst van nieuwe spelers op de markt. Met name die nieuwkomers slagen erin om momenteel een hybride warmtepomp compleet met installatie voor zo’n 3000 euro te leveren. Daar is dan al zo’n 2775 euro subsidie af. Die subsidie wordt volgend jaar 650 euro minder. En ook de subsidie op krachtigere warmtepompen daalt met honderden euro’s. Leverancier Quatt waarschuwt potentiële klanten al dat hun product volgend jaar mogelijk 700 tot 1400 euro duurder wordt.

Want de groene gedachte – minder uitstoot – is mooi, maar, zo weet VEH, mensen verduurzamen toch vooral met de rekenmachine in de hand.

Er is meer slecht nieuws. De onduidelijkheid over zonnepanelen blijft. Dat de salderingsregeling wordt afgeschaft per 1 januari 2027 was al bekend, maar dat is ook ongeveer het enige wat in het wetsvoorstel van Sophie Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei, staat. Er staat niets over een verbod op de terugleverboete, zoals de terugleververgoeding wordt genoemd die energiebedrijven rekenen als consumenten zonnestroom aan het net leveren. Consumenten moeten ‘een redelijke vergoeding’ krijgen voor de stroom die ze leveren, maar er wordt niet vermeld hoeveel. Hier kunnen we niks mee, is de kritiek van Autoriteit Consument & Markt (ACM). ,,Om daadkrachtig op te kunnen treden tegen onredelijk lage terugleververgoedingen moet de ACM de bevoegdheid krijgen om een minimale terugleververgoeding te kunnen opleggen aan leveranciers”, meldt de toezichthouder.

De Consumentenbond stelt dat consumenten nu massaal afhaken van zonne-energie en roept Kamerleden op om tegen de wet te stemmen. Want die wet sluit bijvoorbeeld niet uit dat leveren van zonnestroom netto geld kan kosten. Volgens de Consumentenbond worden mensen door de wet

‘overgeleverd aan de grillen van de markt’.

Joyce Donat van de Consumentenbond:

‘Een duurdere warmtepomp én langere terugverdientijd van zonnepanelen bij elkaar opgeteld, helpt de energietransitie natuurlijk niet. Dat is zorgelijk. En voor mensen die net hierin hebben geïnvesteerd of willen investeren is het zuur. We begrijpen dat er moet worden bezuinigd, maar het is ook belangrijk dat consumenten kunnen vertrouwen op de overheid en duidelijk weten waar ze aan toe zijn. Wat betreft de salderingsregeling: er zijn alternatieven te bedenken waarmee je huishoudens die het nodig hebben helpt en die het niet nodig hebben niet. Maar onze roep om alternatieven krijgt geen gehoor. Dat leidt ertoe dat mensen met een goedgevulde portemonnee kunnen verduurzamen, en mensen die het minder hebben niet.’

Consumenten twijfelen nu al in de showroom.

De derde duurzame tegenvaller betreft de elektrische auto. Het kabinet- Schoof wil mensen met een elektrische auto minder korting geven als ze vanaf 2026 wegenbelasting gaan betalen. Er was eerder sprake van 40 procent korting op het tarief omdat elektrische auto’s al snel 500 kilo zwaarder zijn dan vergelijkbare brandstofauto’s, maar de regering wil dat terugbrengen naar 25 procent en ook eerder stoppen. De wegenbelasting voor een elektrische VW ID3 wordt zo per kwartaal 60 euro meer dan voor een VW Golf op benzine en als de korting over vijf jaar vervalt, wordt het verschil nog groter.

ANWB, Bovag en Rai, maar ook Natuur & Milieu reageren woest.

‘Dit is nu de onbetrouwbare overheid ten top’, zegt Paul den Waal van branchevereniging Bovag.

‘Consumenten twijfelen nu al in de showroom. Als je dan ook nog méér wegenbelasting moet gaan betalen voor een elektrische auto dan voor een benzineauto, helpt dat niet. Dan prijst de elektrische auto zich uit de markt. We zitten nog midden in de energietransitie en je moet mensen nu juist vertrouwen geven in de showroom. Met dit beleid lukt dat niet.’

Bron hier.