Psychoanalyse, trauma en het lichaam | #1665 met Nelleke Nicolai

• dinsdag 6 augustus 2024
  •  Rogier van Bemmel in gesprek met psychotherapeut en psychoanalytica Nelleke Nicolai.

6-8-2024

"Psychiatrie is interessant omdat het altijd verweven is met maatschappelijke verschijnselen" en "Woede is voor vrouwen lang een verboden emotie geweest". Bronnen en links bij deze uitzending: - In levende lijve: het lichaam in de psychotherapie: https://mijn.bsl.nl/in-levende-lijve-... - Find your inner therapist, Rogier in gesprek met Thomas Moore:    • #1208: Find your inner therapist | A ...   - "Dynamische balans vergt meer vrouwelijke dan mannelijke energie", Rogier in gesprek met Marja de Vries:    • "Dynamische balans vergt meer vrouwel...   - Onze geboorte beïnvloedt ons hele leven. Waarom weten we dat niet?, Rogier in gesprek met Anna Verwaal:    • #1043: Onze geboorte beïnvloedt ons h...   - Bessel van der Kolk bij Zomergasten:    • Zomergasten 2022-08-28 Bessel van der...   -- Steun De Nieuwe Wereld. Word patroon op https://petjeaf.com/denieuwewereld of doneer op NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld. Alvast bedankt. -- 0:00 Introductie 00:38 Nellekes loopbaan en het verdwijnen van de psychoanalyse 7:22 Tante Sjaan: groepstherapie voor vrouwen en seksueel misbruik 12:36 Hernieuwde belangstelling voor trauma 18:53 "Mannen hebben vaker agressieproblemen en vrouwen met het niet kunnen uiten van agressie" 24:00 Feminisme en psychotherapie 31:02 Trauma en hechting 41:09 Chronische stress en het lichaam 47:35 Bessel van der Kolk, Gabor Maté en het kind; te weinig oog voor seks en geweld? 56:05 Praktisch advies en afronding -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk en Marlies Dekkers. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Filosofische School Nederland. Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/