Van een onzer correspondenten.

Na de grote brand veroorzaakt door een elektrische auto in een parkeergarage in Zuid-Korea is grote onrust ontstaan over de brandveiligheid van EV’s (elektrische voertuigen). Bij de brand in Seoel, begin deze maand, had de brandweer acht uur nodig om te blussen. Maar liefst 140 auto’s raakten beschadigd of werden vernield en tweehonderd families in het appartementencomplex zitten voorlopig zonder woonruimte.

Redactie 24.be vorige week:

‘Elektrische auto vliegt spontaan in brand: ‘Metershoge vlammen.’

De regering in Zuid-Korea heeft aangekondigd volgende maand met overheidsmaatregelen te komen die de zorgen bij het publiek moeten wegnemen. De brand- en rampenbestrijding van de stad Seoel stelt dat het brandgevaar van elektrische auto’s niet moet worden onderschat.

De Stad Gorinchem.nl:

‘Een bestelbus en elektrische auto zijn in de nacht van maandag op dinsdag 2 juli 2024 verwoest door brand. Op een parkeerplaats aan het Schuttersveld in de binnenstad van Gorinchem brak net voor 2.00 uur door onbekende oorzaak brand uit. Bij aankomst van de brandweer stonden twee voertuigen volledig in brand.’

Tussen 2013 en 2022 brak 1399 keer brand uit in een ondergrondse parkeergarage in Zuid-Korea. Daarvan werd bijna de helft (43,7 procent om precies te zijn) toegeschreven aan auto’s.

Nu.nl in april:

‘Een elektrische personenauto in Tiel is dinsdag in brand gevlogen. De auto was net aangesloten aan de laadpaal en begon te roken.’

Als voorzetje voor de voor september aangekondigde maatregelen drong de Zuid-Koreaanse regering er deze week bij autofabrikanten al op aan om publiekelijk bekend te maken welke accu’s, van welk merk, er in hun auto’s zitten. Dat is informatie waar autofabrikanten doorgaans niet graag mee te koop lopen. Het kan schadelijk zijn voor het merkimago om te onthullen waar onderdelen worden ingekocht en dat is al helemaal het geval bij een gevoelig onderwerp als de van brandgevaar beschuldigde accu’s.

Zwolle Nieuws onlangs:

‘Een elektrische Ford Mustang is maandag tot tweemaal toe in brand gevlogen. Eerst op de snelweg bij Hattem en niet veel later bij een bergingsbedrijf in Zwolle.’

Zo zitten westerse, dure automerken als Mercedes en BMW er niet op te wachten om te onthullen dat veel accu’s in hun auto’s van Chinese makelij zijn. De brand in Seoel ontstond door nog onbekende oorzaak in een elektrische Mercedes met een batterijpakket van het Chinese Farasis Energy.

De Stentor.nl eind juni:

‘Gewonden bij brand in parkeergarage aan het Oeverpad in Amsterdam. In een parkeergarage aan het Oeverpad in Amsterdam is maandagochtend brand uitgebroken in een elektrische auto. De brandweer werd met meerdere eenheden ingezet voor de bestrijding van de brand.’

Met de gevraagde informatie van de autofabrikanten hoopt de Zuid-Koreaanse regering de gemoederen enigszins te bedaren.

‘Dergelijke informatie was tot nu toe niet beschikbaar voor het publiek en deze maatregel is bedoeld om de angst voor brand bij de bezitters van een elektrische auto voor een brand te verminderen.’

Omroep Brabant in april:

‘Een elektrische auto die naast een huis aan de Herbergierstraat in Etten-Leur aan een laadpaal stond, is maandagochtend vroeg in vlammen opgegaan. Ook de garage van het huis en de carport zijn verwoest. Er raakte niemand gewond.’

De zorgen in Zuid-Korea zijn extra groot omdat de elektrische Mercedes niet eens werd opgeladen. Het is bekend dat als een elektrische auto in brand vliegt, dat vaak gebeurt tijdens het laadproces. Omdat daarbij de temperatuur in de elektronica flink kan oplopen.

Rodi.nl deze maand:

‘Op vrijdagmiddag brak er brand uit in een elektrische auto op het parkeerterrein van Irado aan de Fokkerstraat te Schiedam. De auto, die geparkeerd stond naast het kantoorpand, veroorzaakte rookontwikkeling, waardoor het kantoorgedeelte tijdelijk ontruimd moest worden. Een medewerker van Irado kwam net na het middaguur het kantoor binnen met de mededeling: ‘Mijn auto staat in brand’.

De discussie loopt in Zuid-Korea hoog op, omdat elektrische auto’s tegenwoordig een belangrijke rol spelen in de economie. De nationale autofabrikanten Hyundai en Kia verdienen inmiddels wereldwijd veel geld met de verkoop van elektrische auto’s. Bovendien zijn grote Zuid-Koreaanse bedrijven als LG, Samsung en SK On óók producenten van batterijen voor elektrische auto’s. Hyundai en Kia hebben deze merken als toeleverancier, maar ook het Chinese CATL, hebben zij inmiddels bekendgemaakt. BMW maakte bekend zaken te doen met Samsung en CATL.

Het kontakt.nl op 30 juni:

‘ECK EN WIEL • Zondag om 14:30 uur werd er een autobrand gemeld aan de Prinses Beatrixstraat in Eck en Wiel. Een geparkeerd elektrische auto bleek spontaan in brand te zijn gevlogen, waarbij veel rook vrijkwam.’

Mercedes-Benz ging ook met de billen bloot en meldde voornamelijk batterijen te gebruiken van de Chinese producenten CATL en Farasis Energy, maar in sommige modellen ook LG en SK On. De Duitse automaker heeft toegezegd alle medewerking te verlenen bij het onderzoek naar de brand. Bovendien kunnen alle bezitters van een elektrische Mercedes in Zuid-Korea deze maand gratis hun auto laten inspecteren op eventueel brandgevaar. En de getroffen gezinnen, die door de brand hun huis uit moesten, krijgen van Mercedes-Benz een tegemoetkoming van in totaal ruim 3 miljoen euro.

Ad.nl eind juni:

‘Elektrische auto brandt volledig uit op oprit in Deventer. Een elektrische auto is door een brand volledig vernield. Dit gebeurde op een oprit aan de Alex Roosdorpstraat in Deventer. Door de brand raakte ook de woning beschadigd.’

De producenten van de accu’s hullen zich vooralsnog in stilzwijgen en lijken het liefst buiten de discussie te willen blijven. Zij weigeren te zeggen aan welke automerken zij leveren en voelen zich gesteund door sommige Zuid-Koreaanse technisch deskundigen. Die wijzen er tegenover persbureau Reuters op dat je er niet vanuit moet gaan dat accu’s altijd de oorzaak zijn van ogenschijnlijk spontaan ontbrandende elektrische auto’s.

Noord Hollands Dagblad in juli:

‘Een elektrische auto is om onbekende reden rond 15.30 uur in de brand gevlogen aan de Waardweg in Slootdorp. De snelle inzet van de brandweer kon niet voorkomen dat het voertuig volledig uitbrandde. Niemand raakte gewond.’

***

Bron hier.