Milieuclub MOB wil dat kabinet pfas in landbouwgif aanpakt

• vrijdag 2 augustus 2024
  • Categorie: , , ,
  • ..van 100 nanogram per liter naar 4,4 nanogram per liter. Dat is de norm die volgens het RIVM en de Europese Commissie nog veilig is.

2-8-2024

AMSTERDAM Milieuclub MOB wil dat kabinet pfas in landbouwgif aanpakt

Milieuorganisatie MOB wil dat het kabinet het drinkwater beter beschermt tegen pfas uit landbouwgif.

MOB citeert onderzoek van het RIVM, waarin staat dat 57 procent van het Nederlandse drinkwater teveel pfas bevat. Landbouwgif met als bestanddeel pfas wordt de laatste jaren steeds meer ingezet om gewassen te beschermen.

MOB pleit er in een brief aan het kabinet voor dat de wettelijke normen voor pfas in het drinkwater stevig worden aangescherpt, van 100 nanogram per liter naar 4,4 nanogram per liter. Dat is de norm die volgens het RIVM en de Europese Commissie nog veilig is. Verder moet op zo kort mogelijke termijn pfas in bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden verboden, aldus voorzitter Johan Vollenbroek van de milieuorganisatie.

Pfas is een chemisch goedje dat zich gedurende het hele leven ophoopt in het menselijk lichaam en niet wordt afgebroken. Als mensen er teveel van binnen krijgen brengt het de gezondheid in gevaar, vooral bij kwetsbare groepen zoals baby’s, jonge kinderen en mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Recent zijn de emissienormen van pfas voor de industrie aangescherpt, maar die voor landbouwgif niet. Door een veel strengere pfas-norm op te nemen in het Drinkwaterbesluit, de wet die de kwaliteit van het drinkwater regelt, kan worden voorkomen dat de gezondheid van deze groepen in gevaar komt.

Noordhollands Dagblad