Van een onzer correspondenten.

De luchtvaartmaatschappij KLM geeft meer reclamegeld uit aan vluchten met een relatief lagere C02-uitstoot. Een proef in Noorwegen met deze techniek heeft naar eigen zeggen KLM geleerd dat het mogelijk is om milieubewuster reclame in te kopen zonder omzetverlies op te lopen.

De luchtvaartmaatschappij gebruikte CO2-vliegdata van Google om de uitstoot op zijn eigen routes te vergelijken met die van concurrenten. Op de afstanden waar KLM ‘groener’ vloog, schroefde het marketingteam de budgetten op. Op de routes met relatief meer uitstoot ging het Noorse budget omlaag.

Via ‘nudging’, het geven van subtiele marketing-duwtjes, worden zo consumenten bij hun keuzen gestuurd. KLM heeft 160 bestemmingen wereldwijd en het kan 22.000 mogelijke vliegroutes aanbieden. In Noorwegen exploiteert KLM 746 routes. Voor die routes werd de data Googles Travel Impact Model ingezet. De lessen uit de Noorse CO2-pilot, die rond de jaarwisseling liep, zullen wereldwijd worden uitgerold binnen KLM en naar Air France. Zie voor de gehele CO2-marketingstrategie hier.


***

Bron hier.

***