Het elektrische busprogramma van de provincie resulteerde in miljoenen dollars aan ‘verspilling’.

Datum:
  • zaterdag 10 augustus 2024
  • in
  •  De uitrol van elektrische bussen door het hele land wordt geplaagd door problemen.


    10-8-2024


    Het elektrische busprogramma van de provincie resulteerde in miljoenen dollars aan ‘verspilling’.



    Door Owen Klinsky.

    Uit een onderzoek naar het elektrische businitiatief van een schoolsysteem in Maryland bleek dat dit miljoenen dollars aan ‘verspilling’ opleverde als gevolg van problemen met de voertuigen. Dit blijkt uit een rapport dat eind juli werd gepubliceerd door het provinciale bureau van de inspecteur-generaal (OIG).

    In februari 2021 kondigde Montgomery County Public Schools (MCPS) in Maryland aan dat het 326 dieselschoolbussen zou vervangen door elektrische bussen als onderdeel van zijn duurzaamheidsinitiatief, aldus de OIG van de provincie in zijn rapport .

    Als gevolg van late leveringen en frequente mechanische problemen met de elektrische bussen moest het district in sommige gevallen zijn toevlucht nemen tot dieselbussen, ook al had het ongeveer $ 170 miljoen betaald voor de nieuwe vloot.

    “Alle bussen die in de boekjaren 2022-2024 zijn geleverd, zijn na de contractuele leverdatum geleverd”, aldus het OIG-rapport. Als gevolg hiervan heeft MCPS “meer dan $ 14 miljoen uitgegeven aan de aanschaf van dieselbussen om het gebrek aan ontvangst van verwachte elektrische schoolbussen te compenseren.”

    Naast de vertragingen waren veel van de elektrische bussen ‘gedurende langere perioden niet operationeel’. De OIG schat dat “MCPS de [elektrische bus] aannemer ongeveer $372.000 had moeten aanrekenen voor het niet leveren van operationele bussen in de fiscale jaren 2022 tot en met 2024.”

    “De MCPS Financial Manual definieert verspilling als ‘de extravagante, onzorgvuldige of onnodige uitgaven van MCPS-fondsen of het verbruik van MCPS-middelen als gevolg van slechte praktijken, systemen, controles of beslissingen. Het onvermogen van MCPS om de aannemer verantwoordelijk te houden voor de naleving van de voorwaarden van het contract en het besluit om geen voorziening op te nemen om de gemaakte kosten te compenseren, hebben geresulteerd in miljoenen dollars aan verspilling.”

    Het voormalige hoofd van MCPS, Dr. Monifa McKnight geloofde oorspronkelijk dat het district geld zou besparen door elektrische schoolbussen in te zetten.

     

    Promotievideo: Casestudy van elektrische schoolbussen – elektrische wagenparken van Beverly, Massachusetts en Highland

    “We zullen meer dan 6.500 liter diesel per dag besparen”, zei mevrouw McKnight tijdens een persconferentie in 2022 waarin ze het initiatief prees, aldus Electrek. “Hiermee worden de kosten onmiddellijk met 50% verlaagd.”

    De uitrol van elektrische bussen door het hele land wordt geplaagd door problemen. Sinds juli 2022 zijn er ook meldingen geweest van voertuigen die in brand vlogen als gevolg van batterijstoringen in Wichita, Kansas, Philadelphia, Pennsylvania en Hamden, Connecticut . Bovendien raakten acht elektrische bussen, gekocht door een Democratische enclave in Wyoming , in 2023 voor onbepaalde tijd buiten gebruik nadat de bussen mechanische problemen kregen en hun fabrikant, Proterra, faillissement had aangevraagd.

    Zie hier.


    Ondanks deze problemen blijft de regering-Biden aandringen op elektrische bussen en elektrische voertuigen in bredere zin. Het heeft bijvoorbeeld ongeveer 10 miljard dollar uitgegeven aan staten en territoria om elektrische bussen aan te schaffen, of heeft plannen daartoe aangekondigd. In mei kondigde de regering aan dat zij nog eens 900 miljoen dollar zou uitgeven aan milieuvriendelijke schoolbussen om de CO2-uitstoot terug te dringen.

    MCPS reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.

    ***

    Bron hier.

    ***

    0 reacties :

    Een reactie posten