Foto : Shutterstock.

Door Sterling Burnett.

Er gaat nauwelijks een week voorbij zonder dat de wereld en ik eraan worden herinnerd hoe gevaarlijk groene technologieën zijn die afhankelijk zijn van grote lithium-ionbatterijen (LI) voor transport en elektriciteit.

De mainstream media konden een verhaal uit Baker, Californië, niet onderdrukken, waar een vrachtwagen met LI-batterijen omsloeg en in brand vloog. Een Climate Realism-verhaal beschreef de situatie als volgt:

(A) een langeafstandsvrachtwagen met lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen en voor noodstroomvoorzieningen voor elektrische voertuigen sloeg om op Interstate Highway 15 (I-15) tussen Los Angeles en Las Vegas. De vrachtwagen vatte vlam en dwong de afsluiting van eerst één rijstrook en uiteindelijk de hele snelweg. Zoals beschreven door verschillende media, zoals KVVU-5 Las Vegas en de  Las Vegas Review-Journal, veroorzaakte het ongeluk een enorme verkeersopstopping, waardoor de snelweg van vrijdag tot en met maandag werd afgesloten.

“Ik bedoel, ik heb nog nooit zoiets gezien,” vertelde Benjamin Leffel, universitair hoofddocent openbaar beleid aan de UNLV, aan KVVU-5 News. “Velen hebben het de ergste file van hun leven genoemd. Ik moet het met hen eens zijn.”

Vanwege de unieke gevaren en aard van de lithium-ionbatterijbrand, konden brandweerlieden de brand niet blussen en werden ze uiteindelijk gedwongen de vrachtwagen 100 voet van de weg af te duwen en de omliggende woestijn in te rijden, waar ze vervolgens een berm eromheen bouwden. Zoals de Review-Journal  opmerkte, “[v]uren met lithiumbatterijen zijn bijzonder gevaarlijk omdat ze chemicaliën en giftige gassen produceren, waardoor het essentieel was om de situatie met extreme voorzichtigheid aan te pakken ….” Als gevolg hiervan zei het Hazmat-team dat de brand zichzelf zou laten uitbranden en gaf geen tijdlijn voor wanneer ze verwachtten dat de brand geblust zou zijn.

En dat is slechts één vrachtwagen op een vrij afgelegen locatie. Als vervolg op het verhaal sprak ondernemend KTNV, Channel 13 in Las Vegas, voor de camera met inwoners van Las Vegas en de plaatsvervangend chef van de brandweer van Clark County, waarbij ze hun zorgen bespraken over de mogelijkheid dat er een soortgelijke brand zou ontstaan ​​op wegen en snelwegen in de stad zelf. De plaatsvervangend chef gaf toe dat de afdeling veel tijd had besteed aan het bespreken van hoe om te gaan met giftige LI-batterijbranden en dat het omgaan met dergelijke branden een uitdaging zou zijn in de stad.

Natuurlijk is de snelweg tussen Los Angeles en Las Vegas niet de enige locatie waar LI-batterijbranden een “uitdaging” zijn gebleken. Overal breken elektrische busbranden uit, van Parijs tot Londen tot overal in de Verenigde Staten . Zoals een video laat zien , hebben de gevaren die de branden met zich meebrachten ertoe geleid dat hele vloten offline zijn gehaald en terug naar de fabrieken zijn gestuurd.

En elektrische busbranden zijn niet de enige of meest voorkomende en gevaarlijke bedreiging. E-scooters zijn de plaag geworden van de brandweer van New York City (FDNY). De   New York Post  meldde dat Chief Fire Marshal Daniel Flynn zei dat branden veroorzaakt door LI-batterijen “bijna negen keer zo hoog zijn geworden sinds de pandemie, met meer branden gerelateerd aan de batterijen in de afgelopen twee maanden dan in heel 2019.” In 2023 waren LI-batterijen inderdaad de grootste oorzaak van branden in de stad. Zoals Fox News schreef:

Elektrische fietsen zorgden vorig jaar in New York City voor een recordaantal branden, gewonden en doden. Democraten bleven aandringen op een bredere acceptatie van dit apparaat als oplossing voor de opwarming van de aarde.

In totaal veroorzaakten e-bikes 267 branden die 18 doden en 150 gewonden in de stad veroorzaakten, volgens gegevens van de New York Fire Department (FDNY) die gedeeld werden met Fox News Digital. De cijfers vertegenwoordigen de hoogste niveaus van elke statistiek, met e-bike-gerelateerde sterfgevallen die met 200% toenamen, branden die met 21% toenamen en verwondingen die met 2% toenamen in de stad jaar op jaar.

E-scooterbranden hebben ook in India tot doden geleid . Er zijn veel individuele incidenten van scooters die op straat in brand vliegen, maar het grootste en dodelijkste incident van een LI-batterijbrand in India was toen de elektrische scooters in een verkoop-/showroom in Mumbai spontaan ontbrandden, waarbij acht mensen omkwamen en nog eens elf in het ziekenhuis belandden.

Dan zijn er nog de elektrische autobranden die hebben geleid tot brandende huizen en laadstations, wat heeft geleid tot terugroepacties; schepen met LI-batterijauto’s die in brand vliegen en zinken, terwijl de bemanning het vuur niet kan blussen – denk daar eens over na, een heel schip dat zinkt door niets anders dan een LI-batterij die spontaan ontbrandt; verzekeraars in het Verenigd Koninkrijk die stoppen met het verzekeren van elektrische voertuigen; en normen die worden gesteld voor de afstand tussen elektrische voertuigen op reparatieterreinen en sloperijen. In Australië zeggen afvalverwerkingsbedrijven dat ze een gecoördineerd plan nodig hebben om LI-batterijafval te verwerken, waarbij de batterijen meer dan 10.000 branden per jaar veroorzaken.

Alleen al de afgelopen week braken er twee elektrische autobranden uit in parkeergarages in Zuid-Korea. Eén auto was aan het opladen toen hij in vlammen opging. Brandweerlieden konden de brand blussen zonder schade aan omliggende voertuigen en zonder de integriteit van de faciliteit zelf in gevaar te brengen, door de auto uit de garage te slepen om ervoor te zorgen dat er geen verdere schade werd veroorzaakt. Het andere incident had meer dan 100 onschuldige slachtoffers. Zoals The Wall Street Journal  het incident beschreef waarbij een elektrische Mercedes spontaan ontbrandde, zich gedroeg als een bom en de omliggende voertuigen uitschakelde:

Het duurde slechts enkele seconden voordat een ondergrondse Zuid-Koreaanse parkeerplaats in vlammen opging. De schuldige: een Mercedes-Benz EQE elektrisch voertuig dat niet was opgeladen.

De brand verwoestte tientallen auto’s in de buurt, verbrandde nog eens 100 voertuigen en dwong honderden bewoners tot noodopvang toen de gebouwen boven de parkeerplaats zonder stroom en elektriciteit kwamen te zitten. Niemand stierf, maar het duurde acht uur voordat de brand geblust was.

Dat zijn nog maar de “kleine” branden. Steeds weer zijn batterijmagazijnen, productiefaciliteiten en back-up elektriciteitscentrales, bestaande uit gangpad na gangpad met LI-batterijen die zijn gebouwd om stroom te leveren aan het net voor relatief korte periodes wanneer wind- en zonne-energie-installaties niet meer werken, in vlammen opgegaan, dagenlang onblusbaar, soms met dodelijke gevolgen voor brandweerlieden en giftige emissies in de lucht, wat resulteerde in evacuaties.

Een brand in een batterijfabriek in Zuid-Korea begin juni resulteerde in de dood van 22 werknemers en de ziekenhuisopname van acht anderen. Dit was bijna een derde van het totale personeelsbestand op het moment dat de batterijcellen begonnen te exploderen. De brand was zo heet dat het dak van het gebouw instortte voordat het vuur geblust kon worden.

Brandweerfunctionaris Kim Jin-young vertelde aan Agence France-Presse dat “de meeste lichamen ernstig verbrand zijn, dus het zal enige tijd duren om ze allemaal te identificeren.”

Slechts twee weken eerder, op 15 mei 2024, brak er brand uit in een grote back-up LI-batterij-energieopslagfaciliteit in een buitenwijk van San Diego. De batterijen begonnen in een cascade te exploderen. De brand, die zes dagen lang brandde en nog eens vijf dagen smeulde, spuwde gedurende de hele brand giftige stoffen de lucht in. Wegen werden afgesloten naar en rond de fabriek, lokale bedrijven en woningen werden geëvacueerd en er werd een bevel gegeven om ’ter plaatse te blijven’ voor een nabijgelegen gevangenis.

Vóór de brand pochte LS Power uit New York dat het Gateway-project, dat in augustus 2020 werd geopend, “het grootste batterij-energieopslagproject ter wereld” was. Tenzij en totdat het project wordt herbouwd, is al die back-upstroom offline, wat betekent dat inwoners van Californië maar beter kunnen hopen dat de zon schijnt en de wind gestaag waait.

In feite is de dreiging van grote fabrieks-/opslagfaciliteitsbranden al enige tijd erkend en genegeerd door autoriteiten die groene technologie promoten. Zoals ik in een eerdere CCW-post heb beschreven, brak er eind juli 2021 brand uit in een van de grootste batterijfabrieken ter wereld, een partnerschap met Tesla in Australië. De fabriek vatte vlam tijdens het testen en brandde dagenlang, waarbij brandweerlieden in eerste instantie niet in staat waren om de brand te bestrijden omdat ze geen ademhalingsapparatuur hadden om hen te beschermen tegen de giftige dampen. Autoriteiten vertelden omwonenden om binnen te blijven en ramen en andere ventilatieopeningen te sluiten.

Ten tijde van die brand had CNBC al meer dan 40 van dergelijke spontane ontbrandingsincidenten in batterijfabrieken of batterijopslagfaciliteiten in het afgelopen decennium beschreven, waarvan de meeste zich sinds 2019 hebben voorgedaan. Bij een brand in een batterijfabriek in Arizona in 2019 raakten twee hulpverleners ernstig gewond en in China kwamen twee brandweerlieden om het leven toen een batterijmodule die was aangesloten op zonnepanelen op het dak van een winkelcentrum in vlammen opging.

En in augustus 2021 meldde de Amerikaanse Consumer Product Safety Commission (CPSC) dat de batterijmodules van ongeveer 12.000 residentiële zonnepaneelsystemen door de fabrikanten waren teruggeroepen, in 2020 en tot op dat moment in 2021, vanwege het gevaar van verbranding.

In 1965 werd Ralph Naders boek   Unsafe at Any Speed ​​gepubliceerd  als aanklacht tegen de vermeende gevaren van de Chevrolet Corvair. Binnen een paar jaar stopte de productie van de auto en werd deze aangeprezen als een voorbeeld van pleidooien om consumenten in de decennia daarna veilig te houden. Dit ondanks het feit dat er geen bewijs is dat de Corvair tot verwondingen of doden heeft geleid die niet hadden kunnen optreden bij een ongeluk met een andere auto die in die periode is gebouwd. Latere tests door zowel het Amerikaanse ministerie van Transport als onafhankelijke autotestlaboratoria gaven aan dat de Corvair niet bijzonder gevaarlijk was volgens de normen van die tijd.

Toen ik klein was, hadden we een speeltje/spel genaamd lawn darts. De CPSC verbood de verkoop ervan lang nadat ik ermee was gestopt. De reden: in het voorgaande decennium hadden 6.100 Amerikanen de eerste hulp bezocht vanwege lawn dart-ongelukken, waarbij meer dan de helft van de gewonden 10 jaar of jonger was.


De gevaren van technologieën die afhankelijk zijn van LI-batterijen zijn voor iedereen zichtbaar en worden dagelijks groter naarmate de technologie algemener wordt gebruikt, grotendeels gedreven door het klimaatbeleid van de overheid. EV-auto’s en -fabrieken zijn een voorbeeld van een product dat “onveilig is bij elke snelheid” en tien jaar geleden van de markt zou zijn gehaald voor herontwerp of vervanging als de overheid niet zo geobsedeerd was door de strijd tegen klimaatverandering. EV-technologie verwoest vandaag de dag levens en eigendommen en brengt de gezondheid in gevaar, in de veronderstelling dat het gebruik ervan de gevolgen van een warmere wereld over tientallen jaren enigszins zal verminderen. Dat is een irrationele en immorele afweging, naar mijn weloverwogen mening.

***

Bron hier.

***