Verwarring, leugens en nepnieuws. Welkom op de NAVO-top

• Waar was de waarheid?

12-7-2024

Verwarring, leugens en nepnieuws. Welkom op de NAVO-top

De 32 leden van de militaire alliantie beweerden dat ze de oorlogsinspanningen van Oekraïne "onwrikbaar" steunen. Maar zelfs dit is niet waar.

Heeft de recente NAVO-top je verdwaasd en verward achtergelaten? Maak je geen zorgen. Dat was ook de bedoeling. Het grote idee van de wereldleiders en Biden is om veel praatjes de lucht in te slingeren over grotere defensie-uitgaven en een dreigende oorlog met Rusland en dan achterover te leunen en te zien wat de resultaten zijn, of er iets van beklijft bij de regeringen van de lidstaten, de pers en het grote publiek.

De NAVO ondertekende een relatief klein pakket militaire uitgaven voor volgend jaar, maar de vergadering zelf leek gehuld in leugens, dubbelzinnigheden en dubbelhartigheid. Waar was de waarheid? Of is het dat de NAVO-leden zelf zo verward zijn en geen idee hebben waar de oorlog in Oekraïne naartoe gaat? Het nieuws leek in drie hoofdcategorieën van nepnieuws te vallen.

1. Openlijke leugens

2. Halve waarheden gebaseerd op ideologie

3. Nepnieuws met een bepaald doel en een strategie voor de langere termijn, schrijft Martin Jay.

“NAVO-leden hebben hun steun toegezegd voor een ‘onomkeerbaar pad’ naar toekomstig lidmaatschap voor Oekraïne, evenals meer hulp,” luidde een kop. Dit was een goed voorbeeld van nepnieuws, want alle NAVO-bazen weten dat Oekraïne op geen enkele manier lid kan worden van de NAVO, omdat dit een te grote provocatie van Poetin zou zijn en zou kunnen betekenen dat de oorlog een paar tandjes wordt opgevoerd. Zelfs de NAVO zelf gaf een week of wat eerder een verklaring uit waarin stond dat Oekraïne geen lid kon worden van de NAVO omdat het “te corrupt” was. Lezen de spindoctors van de NAVO niet eens hun eigen propaganda?

Hoewel er tijdens een top in Washington DC geen formele tijdlijn werd afgesproken voor de toetreding van Oekraïne tot de militaire alliantie, beweerden de 32 leden van de militaire alliantie dat ze de oorlogsinspanningen van Oekraïne “onwrikbaar” steunden. Maar zelfs dit is niet waar. De meeste westerse landen geven minder uit. Misschien was de “onwrikbare steun” meer ideologisch, maar dat moet je echt in twijfel trekken als je naar de peilingen kijkt. Natuurlijk wordt bedoeld dat de elites nog steeds op dezelfde plek staan, maar er is zelfs enige flexibiliteit in deze interpretatie.

Als je kijkt naar de uitgaven en het militaire pakket, zouden de meesten het ermee eens zijn dat er nog steeds stevige steun is. Maar hier beginnen de regelrechte leugens naar boven te komen, vooral over vliegtuigen, waarvan verwacht wordt dat ze een gamechanger zullen zijn. Eerst was het de infanterie, toen waren het de tanks en daarna de langeafstandsraketten. En nadat dit allemaal mislukt is, is de nieuwe rage een luchtgevecht. Waar gaan we heen als deze verloren is? De ruimte, de final frontier?

De NAVO heeft een verdere integratie met het Oekraïense leger aangekondigd en haar leden hebben voor het komende jaar €40 miljard ($43,3 miljard) aan hulp toegezegd, waaronder F-16 gevechtsvliegtuigen en luchtverdedigingssteun. Maar de opmerking van Anthony Blinken heeft ons allemaal in verwarring gebracht. Hij zei op een persconferentie dat deze gevechtsvliegtuigen sneller dan verwacht in het luchtruim zullen zijn.

“Ik ben ook blij om aan te kondigen dat op dit moment de overdracht van F-16 straaljagers vanuit Denemarken en Nederland aan de gang is,” zei Blinken.

“En die straaljagers… zullen deze zomer in het luchtruim van Oekraïne vliegen om ervoor te zorgen dat Oekraïne zich effectief kan blijven verdedigen tegen de Russische agressie.”

Deze zomer? Hoe is dat mogelijk gezien het feit dat Oekraïense piloten minimaal training nodig hebben voor deze oudere generatie straaljagers. Of dit is een leugen om het narratief op te leuken, gezien het feit dat de NAVO de meeste dagen een verliezer lijkt in de oorlog in Oekraïne, of er zullen Amerikaanse piloten zijn om ze te vliegen. En gezien het feit dat er in Rusland Storm Shadow raketten van Britse makelij worden afgevuurd, bediend door Britse soldaten, kun je je zo’n daad van onzalige domheid van Blinken wel voorstellen. Er circuleren geruchten over advertenties in vliegbladen voor gepensioneerde piloten om “in het buitenland te werken”. Is dit het grote plan?

Maar het zijn de lidstaten zelf die het meest in verwarring zijn, want ondanks de hype is er binnen de NAVO geen eensgezindheid over hoe we het beste verder kunnen gaan. Nu de Britse Keir Starmer zich achter de oorlog in Oekraïne en de steun voor de NAVO heeft geschaard, waren sommige hacks verward over de oprechtheid van deze zet. Eerder, in de maanden voorafgaand aan de verkiezingen in Groot-Brittannië, zou Starmer hebben gezegd dat hij de 2,5% stijging van de defensie-uitgaven, zoals overeengekomen door Rishi Sunak, niet zou steunen. Nu zegt hij van wel. Of toch niet? Samenvallend met de berichtgeving in de NAVO-pers, zou een bericht in het Verenigd Koninkrijk met de titel “Labour zal militaire uitgaven niet verhogen zonder economische groei, zegt minister” hem wel eens boos kunnen maken.

De Labourregering zal de militaire uitgaven niet verhogen tenzij ze ook in staat is om de economie te laten groeien, heeft Starmer’s minister van defensie gezegd.

Luke Pollard zei op 10 juli dat de regering “de doelstelling wilde halen die door de voormalige premier Rishi Sunak was beloofd, maar dat niet zou kunnen zonder economische groei.”.

Zijn opmerkingen ondermijnen die van de premier en komen op het moment dat de premier begon aan een tweedaags bezoek aan Washington DC voor de 75e verjaardag van de NAVO-top, waardoor Starmer er een beetje dom uitziet en niet op de hoogte is van het beleid van zijn eigen regering.

Pollard vertelde het BBC Radio 4 programma Today: “De manier waarop we de overheidsuitgaven voor defensie, scholen, ziekenhuizen of gevangenissen kunnen verhogen, is door onze economie te laten groeien. Als we onze economie niet laten groeien, zal er geen geld zijn om die openbare diensten en de ambities die we hebben te ondersteunen – en daar hoort defensie ook bij.”

Oeps.

Copyright © 2024 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

Volg Frontnieuws op 𝕏 Volg Frontnieuws op Telegram

Er moet en er zal een 3e Wereldoorlog komen. Orban is de huidige voorzitter van de EU en onderneemt vredespogingen door gesprekken aan te gaan met Rusland, China en Trump. Biden wordt overgeslagen omdat deze man in een inrichting thuis hoort vanwege dementie en Alzheimer. Nu wil de EU (Ursula v.d. Leyen), Hongarije het voorzitterschap ontnemen omdat Orban VREDESONDERHANDELINGEN voert. Begrijpt u het nog? Er zijn genoeg dwazen zoals ik onlangs weer heb ervaren die er van overtuigd zijn dat Poetin zonder noemenswaardige tegenstand morgen met zijn leger in Nederland staat. Deze mensen weten zelf niet hoe dom ze zijn want Poetin heeft helemaal de intentie niet en ook niet gehad om de EU te veroveren. Het enige wat Poetin doet is de Russisch sprekende bevolking in het oosten te beschermen tegen de moordaanslagen van de Nazi's van Zelensky en hij wil, zoals in de negentiger jaren is afgesproken, een buffer tussen Rusland en het Westen. Gezien de gedragingen van Amerika en de EU is dat hard nodig. https://www.welt.de/politik/ausland/article236986765/Nato-Osterweiterung-Archivfund-bestaetigt-Sicht-der-Russen.html