Onrust blijft in Hollands Kroon: GroenLinks wil onderzoek naar ‘pikante passage’ over Buitendijks Plan.

• maandag 29 juli 2024
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna  ‘Bugel beschadigde haar reputatie willens en wetens’

Lars van der Bel 29-7-2024

Vertrouwensbreuk

Anna PaulownaHet is tot moddergooien gekomen op het gemeentehuis van Hollands Kroon. GroenLinks hekelt de opvatting van het college dat er geen onderzoek nodig is naar het aftreden van wethouder Lilian Peters en bestempelen de gang van zaken als ‘onheus’. Het gemeentebestuur vindt het ongepast om ontwikkelingen rond haar aftreden te bespreken, omdat zij daar zelf niets meer aan kan bijdragen.

GroenLinks haakt in op vragen die het CDA eerder deze maand bij het gemeentebestuur neerlegde. De christendemocraten zagen graag meer duidelijk over de toedracht tot het aftreden van wethouder Lilian Peters. Deze had namelijk haar taken neergelegd nadat ze ervan was beschuldigd tegen de wil van de gemeenteraad te hebben gehandeld, in een kwestie die de komst van 2,5 miljoen zonnepanelen in het IJsselmeer betreft. Een gebrek aan vertrouwen belette haar er verder over uit te wijden, klonk in korte verklaringen daarna. Aangevuld met de stelling dat ze zich niet ‘herkent en erkent’ in het door de media geschetste beeld.

Lees ook:

Het CDA was lange tijd de enige partij die zich daar niet bij neer wilde leggen. Fractievoorzitter Jan Willem van der Klugt kwam daarop twee weken geleden nog met een hele waslijst vragen aan bij het gemeentebestuur. Waarom zoveel poeha en waarom aftreden als er niets aan de hand is, luidde zijn verbazing. Een onderzoek is waar hij voor pleitte.

Ook GroenLinks is nu van mening dat de onderste steen boven moet. ‘Zowel de goede naam van Lilian Peters als die van GroenLinks (lokaal én landelijk) zijn door deze kwestie immers zwaar beschadigd’, schrijft partijvoorzitter Jan Eichhorn aan het college en de gemeenteraad van Hollands Kroon.

Onbenut

Aanleiding tot de brief is de manier waarop er sinds haar aftreden over Peters is gesproken. Een artikel in deze krant met de kop ‘Het is eerder een plus dat er nu vier wethouders zijn’ is bij de groenen in het verkeerde keelgat geschoten. Daarnaast beschrijft de partijvoorzitter de frustratie die ze al langer hebben over dat Peters geen kans heeft gehad om zich te verweren. Saillant: door direct af te treden en niet in debat te gaan met de gemeenteraad, is het Peters zelf die de kans daartoe onbenut heeft gelaten.

Lees ook:

Precies dat blijkt nota bene de reden voor voormalig coalitiepartners om er niet te veel over te zeggen: bij gebrek aan haar aanwezigheid zou debat slechts leiden tot speculatie. Het gemeentebestuur is eenzelfde visie toebedeeld, vertelt de reactie op de vragen van het CDA: ‘Het college ziet geen meerwaarde in een onderzoek.’ Om eraan toe te voegen dat het er in opdracht van de raad aan werkt om het Buitendijks Plan voor 2,5 miljoen zonnepanelen in het IJsselmeer tegen te houden.

‘Verregaand ondermaats en onheus’ is wat Eichhorn namens het partijbestuur schrijft over die gang van zaken. ‘Waarom steekt het college, gesteund door de raad, geen poot uit om de beschuldigingen te onderzoeken? Wij vinden deze reactie ver beneden peil. Zo ga je niet met mensen om.’

Publiekelijk

Hij wijst erop dat de Peters wel degelijk inspanningen heeft geleverd om de wens van de raad uit te voeren. En ook dat de partij, anders dan wordt vermoed op basis van hun groene beginselen, nog helemaal geen standpunt heeft over het Buitendijks Plan. ‘Uitspraken dat GroenLinks vóór zonnepanelen op het IJsselmeer zou zijn, zijn dus onjuist.’

Jan Eichhorn
    Partijvoorzitter GroenLinks

Wel bevestigt de voorzitter dat Peters vanaf het begin moeite heeft gehad met de opdracht die de raad haar meegaf. Omdat de gemeenteraad in eerder stadium goedkeuring heeft gegeven voor een onderzoek naar mogelijkheden van zonnepanelen op het IJsselmeer. En omdat dat onderzoek inmiddels liep vanuit een samenwerking met Medemblik, de provincie en het Rijk. ‘Deze samenwerking kon niet eenzijdig worden opgezegd. In die zin was de motie (om het plan tegen te houden, red.) onuitvoerbaar.’

De partijvoorzitter besluit door nog maar eens uit te halen naar Alexander Bügel van OHK, de grootste coalitiepartij. Deze zegde volgens GroenLinks publiekelijk het vertrouwen in Peters op, ‘waarmee hij haar reputatie willens en wetens zwaar beschadigde. Met het aftreden van Peters sluit je het boek van waarheidsvinding, vindt hij. Alsof er überhaupt iets aan waarheidsvinding is gedaan. Wij vinden het onbegrijpelijk dat het college het niet nodig vindt om deze discutabele kwestie nader uit te zoeken. Tegen deze mentaliteit is geen kruid gewassen. Hollands Kroon verdient een beter bestuur.’

Alexander Bügel meldt geen behoefte te voelen om op die aantijging te reageren. Wat hem en de coalitie betreft is alles gezegd en geschreven. Ook het college van Hollands Kroon onthoudt zich van commentaar.

Pikante passage

De passage waar het allemaal om te doen is, kwam dit voorjaar naar boven bij een Woo-verzoek. Daaruit bleek volgens De Telegraaf dat Peters de komst van 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer wilde doordrukken, tegen de uitdrukkelijke wens van de gemeenteraad in. Uit geopenbaarde correspondentie tussen provinciale ambtenaren werd het volgende opgedoken: ‘Daarnaast is wethouder Peters op zoek naar mogelijkheden om uitvoering van Wieringerhoek toch van de grond te krijgen door een ’slimme’ interpretatie van de raadsmotie. De precieze constructie van dit idee is ons nog niet duidelijk. Het moet voortborduren op het eerdere besluit van de raad in te zetten op het realiseren van het Plan Buitendijk/Groen Leven.’

Noordhollands Dagblad

“de goede naam van groen links zwaar beschadigd”. Aldus de groene klimazi Jan Eichman.

Hoe in hemelsnaam haal je het in je zotte kop om zoveel zonnepanelen in een prachtig watergebied neer te plempen? Alleen de dwazen van Groen Links kunnen zoiets verzinnen, blind als ze zijn voor de werkelijkheid.