Jack van Gelder haalt hard uit naar 'linkse' NPO en noemt NOS Journaal "gekleurd"

• zondag 28 juli 2024
  • Categorie: , ,
  •  Jack van Gelder heeft in talkshow 'De Oranjezomer' hard uitgehaald naar de NPO en in het bijzonder de NOS.

Redactie 27-7-2024

Jack van Gelder heeft in talkshow 'De Oranjezomer' hard uitgehaald naar de NPO en in het bijzonder de NOS. Volgens de voormalig presentator, die tientallen jaren bij de NOS werkte, is het NOS Journaal gekleurd en eenzijdig. Bovendien vindt hij ook het uitnodigingsbeleid van talkshows bij de NPO eenzijdig.

Het onderwerp kwam aan de tafel van de talkshow ter sprake omdat de NOS van plan is om een journaal in makkelijke taal te gaan uitzenden. Jack van Gelder noemde dat direct een “jeugdjournaal voor volwassenen” en stelde benieuwd te zijn hoelang dit nieuwe project blijft bestaan. Hij maakte vervolgens van de gelegenheid gebruik om zich zeer kritisch over zijn voormalig werkgever uit te laten. Van Gelder was namelijk tientallen jaren actief als sportverslaggever en presentator voor de NOS.

“Ik hoop dat het NOS Journaal voortaan ook aan niet-gekleurde nieuwsvoorziening doet”, aldus Van Gelder. “In een journaal voor makkelijke taal moet je aangeven wat er aan de hand is zonder daar meteen een gekleurde visie op te geven over welk onderwerp dan ook. Dat zou in het normale journaal ook niet moeten kunnen. En ik vind dat dat wel gebeurt bij de NOS. Dat hoort in een programma als Nieuwsuur thuis. In een journaal wil ik gewoon sec het nieuws horen: wat er is gebeurd en wat er gaat gebeuren.”

De voormalig sportpresentator benadrukte dat het niet per se meteen om fakenews gaat, maar dat het hem vooral te doen is om de invalshoek die NOS vaak kiest en die wat hem betreft eenzijdig is. Hij kreeg vervolgens de vraag hoe dat dan komt volgens hem: “Er is in Nederland gewoon een hele grote stroming die vindt dat het anders en minder conservatief moet.”

Volgens Van Gelder is die stroming binnen de NOS oververtegenwoordigd, meer nog dan bij andere media. “Ik heb het journaal altijd gezien als een instituut van nieuwsgaring en nu vind ik het een instituut van kleuring. Dat is nooit geweest.”

Maar daarmee was de kous nog niet af. Van Gelder begon vervolgens over het uitnodigingsbeleid van talkshows bij de publieke omroep. “Je ziet heel vaak mensen van linkse politieke partijen. Het is soms net zendtijd voor politieke partijen.”

NieuwRechts

Ja, dat nos rapport van de commissie Van Rijn, dat heeft heul veul veranderd hoor…

De stomme politiek laat de npo en nos gewoon hun gang gaan.
    Allerlei misstanden van grensoverschrijdende gedrag binnen de organisatie.
    Het juridisch willen uitsluiten van ON
    Het is censuur en propaganda dus een waardeloze npo en nos
    Het zijn blinde eurofielen die het wanbeleid van de eu en de rutte kartelpartijen in de hemel prijzen.
    Rutte is de grootste dief in de historie van Nederland
    Von der leyen is een waardeloze corrupte vrouw die achter de tralies horen.