HOLLANDS KROON - BREEZAND Een curator die geld wil zien voor het opvragen een patiëntendossiers?
Clare Brouwer 27-7-2024
Dat gaat de patiënten van Co-Med uit Hollands Kroon echt te ver. ,,Het is mijn dossier, mijn gegevens, mijn eigendom. Niemand mag daar geld voor vragen.”
Dat een curator geld vraagt om medische gegevens af te geven, dat vind ik echt belachelijk”, zegt Mariska de Kleine (53) uit Wieringerwaard. ,,Dat zijn mijn gegevens en ik vind dat er geen geld verdiend mag worden aan medische gegevens. Co-Med patiënten zijn al de dupe van de situatie.”
Boos werd ze, noem het maar woedend, toen ze las dat de curator die het faillissement van Co-Med moet afwikkelen, geld vroeg voor het doorgeven van medische dossiers van patiënten. Mariska was patiënt bij Co-Med, net als haar man, haar zoon en haar schoonmoeder ,,Het gaat over mensen en niet over een partij kleding van een winkel die failliet is gegaan. Dat een curator dat in de verkoop wil doen, dat gaat er bij mij niet in.“
Afgelopen week liet de curator van Co-Med, Dimitri Aertssen, aan deze krant weten dat de huisarts Wouter Breebaart geld moet betalen voor de overdracht van de grote hoeveelheid patiëntendossiers. De praktijk wacht op de dossiers om open te kunnen gaan.
Handelswaar
Ook Mariska de Kleine heeft zich ingeschreven bij de nieuwe huisartsenpraktijk in Breezand. ,,Als ik dan hoor dat persoonlijke gegevens handelswaar zijn, dat geloof ik gewoon niet. Het zijn mijn gegevens, als ik er zelf geld voor zou vragen, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar een curator, daar kan ik niet bij. Mag dat wel met de wet op de privacy, dat vraag ik me heel erg af? Het is een hele rare situatie.”
Mariska besluit het heft in eigen handen te nemen en belt op vrijdagochtend de curator op. ,,Ik zei, ik ben Co-Med patiënt en ik wil mijn medische gegevens opvragen en ook die van mijn gezin. Nou die vraag had ze niet eerder gehad, dat moest ze even navragen.”
De secretaresse verzoekt Mariska, na overleg met de curator, een mail te sturen met haar vraag. Mariska is nu in afwachting van het antwoord. ,,Ik zou eigenlijk niet weten waarom ik het niet zou krijgen, het zijn mijn gegevens. Ik hoop dat die curator zich eens achter de oren gaat krabben. Hij moet gewoon de gegevens van ons teruggeven.”
Natasja Jeninga (43) uit Anna Paulowna vroeg enkele jaren geleden ook haar dossier op, destijds bij Co-Med, maar kreeg het nooit te zien. Volgens Natasja doet Co-Med zo moeilijk over de dossiers omdat ze die niet op orde hebben. ,,Bij mij stonden de brieven van de specialisten er niet in, want die kregen ze zogenaamd nooit”, vertelt ze. ,,Co-Med maakte er een potje van, daarom denk ik dat ze die dossiers vasthouden. Bij mij was negen van de tien keer niks bekend van specialistenbezoek., terwijl Co-Med zelf de verwijzing gaf. Het is om te huilen.”
Teruggeven
En er blijken meer mensen aan te slaan op het feit dat de curator hun dossier achterhoudt, blijkt op een Facebookgroep. ,,Heb net met de zorgautoriteit gesproken. De curator van Co-Med is verplicht direct de gegevens van onze medische dossiers zonder betaling door te sturen naar de nieuwe arts”, laat een dame weten.
,,Laat van je horen en geef die dossiers van ons terug”, schrijft iemand.
,,Wat een grote puinhoop, bizar voor woorden! En dan nog geld durven te vragen, terwijl het je eigendom is!’’ reageert een andere inwoonster van Hollands Kroon.
Mariska de Kleine roept patiënten op in actie te komen. ,,Laat van je horen en geef die dossiers van ons terug. Dan geven wij dat door aan de huisarts en kan hij zijn praktijk openen. Dat is toch het belangrijkste. Dat zou toch ook het belangrijkste doel van de curator moeten zijn.”
Hulp bij inschrijven Arene
Zolang er geen huisartsenpraktijk is, kunnen de inwoners van Hollands Kroon terecht bij online huisartsenpraktijk Arene.
Wie hulp nodig heeft bij het inschrijven, kan van maandag 29 juli tot en met donderdag 1 augustus binnenlopen bij de Opaal. Er zit een medewerker van de gemeente klaar om te helpen. Adres: De Verwachting 11 in Anna Paulowna.
Mevr. Mariska de Kleine heeft helemaal gelijk, het is haar dossier en er is helemaal niets bij van de curator, de man of vrouw curator is gewoon een dief. Uit al deze ellende blijkt eens te meer dat de gezondheidszorg een verdienmodel is geworden waar de patiënt op de laatste plaats komt. Toenmalig minister Hans Hogervorst, uiteraard VVD, voerde de zorgverzekering in, dit ten nadele van de patiënten. Zo langzamerhand bepalen de artsen niet meer wie een behandeling nodig heeft (die vergoed wordt), maar de zorgverzekeraars beoordelen of een patiënt een noodzakelijke behandeling wel of niet vergoed krijgt. Het gaat alleen maar bergafwaarts zoals nu ook met de huisartsen. Heeft u al een compensatie van uw zorgverzekeraar gehad omdat u geen huisarts meer heeft waar u wel voor betaalt?
BeantwoordenVerwijderenGeld is het belangrijkste doel mw. De Kleine, zoveel mogelijk geld.
BeantwoordenVerwijderenMij verbaast het overigens dat er kennelijk nog mensen zijn die niet weten dat er (al jarenlang) met ‘hun’ data gehandeld wordt. Facebook en Google doen niet anders.
BeantwoordenVerwijderenIedere arts ontvangt maandelijks ongeveer €20,00 per patiënt van de zorgverzekeraar, of de patiënt wel of niet langs komt. Het geld is bedoeld voor de administratie van de artsen. In ieder geval kan niet gezegd worden dat Comed zoveel kosten aan administratie van patiënten dossiers heeft gemaakt want daar hebben ze dus €20,00 per maand per patiënt voor gekregen. Ik begrijp zo'n curator helemaal niet, de man moet verschrikkelijk in de war zijn Anders kunnen alle patiënten die de dupe zijn van het wanbeleid bij Comed bij de curator hun dossier opvragen, ben benieuwd hoe de curator daarop reageert.
BeantwoordenVerwijderenOverigens kloppen beide opgegeven email adressen van de advocaten niet, dus trek uw conclusie.
BeantwoordenVerwijderenco-med@hscomms.nl
med@thuispartners.nl