EU financiert 'onafhankelijke' campagnes tegen 'extreemrechts'

• Categorie: , ,
  • Rob Roos pakt linkse lobbyclubs aan: 'We leven in een ngo-cratie'

MARIT NUBÉ 26-7-2024

Het onderzoek brengt aan het licht dat reclamecampagnes, waarin centristische en linkse politici worden opgeroepen om zich te verzetten tegen extreemrechtse politieke groepen, de steun krijgen van staatsgefinancierde organisaties. Zo werd er in juni meermaals een open brief gepubliceerd in de Brussels Playbook van Politico, waarin de Zweedse Democraten (SD), AfD en PVV als ‘extreemrechts’ werden bestempeld. Nieuwe leden van het Europees Parlement werden aangespoord om niet samen te werken met deze politici.

Maar een aantal ngo's achter de recente campagne tegen ‘extreemrechts’ ontvangt aanzienlijke publieke financiering van staat- en superstaatlichamen, blijkt uit onderzoek van Brussels Signal. Twee daarvan staan vermeld in de EU-transparantie-index als ontvangers van EU-fondsen.

The Good Lobby, een NGO die zich richt op het verschuiven van publieke beleidsmaatregelen, ontving meer dan 67.000 euro aan publieke middelen als onderdeel van het ‘Phoenix Horizon’-project. Friends of the Earth Europe verklaarde dat 30 procent van hun jaarlijkse inkomen in 2022 - meer dan 1 miljoen euro - afkomstig was van de Europese Unie, terwijl nog eens 15 procent afkomstig was van andere overheden of instellingen.

Rob Roos pakt linkse lobbyclubs aan: 'We leven in een ngo-cratie'
    Het maatschappelijk debat wordt steeds vaker gestuurd door linkse belangenclubs die gefinancierd worden met overheidsgeld. Dit concludeerde toenmalig Europarlementariër Rob Roos eerder dit jaar in een toespraak. Volgens hem omzeilt de overheid hiermee de democratie.

"De Europese Unie geeft honderden miljoenen euro's belastinggeld aan organisaties op het gebied van immigratie, klimaat of gender. Vrijwel altijd linkse hobby's. De burger betaalt dus voor clubs die beleid promoten dat haaks staat op wat die burger wil, en die bovendien vaak helemaal niet transparant zijn," begint Roos zijn toespraak.

Organisaties als Amnesty, Greenpeace en Oxfam zijn ngo's. Deze afkorting staat voor 'non-gouvernementele organisatie', dus iets wat losstaat van de overheid. Maar Roos wijst erop dat veel ngo's vaak alsnog afhankelijk zijn van overheidsfinanciering. Daarom ziet hij ze eerder als 'de lange arm van de overheid'.

"Overheden simuleren 'democratische inspraak' door aan tafel te gaan zitten met zogenaamde ngo's die door diezelfde overheden worden betaald! Maar die clubs hebben geen enkel democratisch mandaat. Ze hebben niets te zoeken aan die tafel. Een echt 'maatschappelijk middenveld' komt voort uit mensen en heeft dus helemaal geen overheidssteun nodig."

Ook de schepen die migranten overzetten van de Middellandse Zee naar de zuidkust van Italië worden betaald met overheidsgeld, in dit geval van de Duitse staat. Ondanks ophef hierover, zal de Duitse overheid nog jarenlang blijven doorgaan met deze financiering.

Roos wil dat overheden stoppen met 'belastinggeld te misbruiken om de democratie te omzeilen'. Hij besluit: "Maak van de ngo-cratie weer een democratie."